کد خبر : 19193
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 16:44

فرسودگی ۴۰ درصد از منابع متحرک کشور

فرسودگی ۴۰ درصد از منابع متحرک کشور
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد منابع متحرک کشور فرسوده هستند، اظهار کرد: با بودجه اختصاصی سال ۱۴۰۲ برای قانون هوای پاک حتی ۲۰ دستگاه اتوبوس هم نمی‌توان خریداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پایش بازار»،  داریوش گلعلیزاده امروز در یک برنامه تلویزیونی درباره بودجه مورد نیاز جهت اجرای قانون هوای پاک اظهارکرد: برای رسیدن به اهداف مورد نیاز در حوزه قانون هوای پاک نیاز به زیرساخت‌های مناسب و اعتبارات مورد نیاز است که از دو طریق می‌توان آن را دریافت کرد؛ یکی از راه مستقیم و در قانون بودجه است که بودجه مناسب را پیش‌بینی کنیم و دیگری از طریق دولت و مجلس است که بستر مناسبی را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنند تا بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی وارد شود و در حوزه انجام تکالیف ما در قانون هوای پاک کمک موثری کند.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تنها ۸۴۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک تخصیص یافت که با این بودجه حتی ۲۰ دستگاه اتوبوس هم نمی‌توان خریداری کرد مگر اینکه با تمهیدات ناشی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت بتوانیم فعالیت‌هایی انجام دهیم تا آلودگی هوا کاهش یابد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  درباره جلب پنج مسئول از جمله سازمان محیط زیست به دادرسی درباره قانون هوای پاک گفت: برخی صحبت‌ها مبنی بر ترک فعل مطرح شده است که مراجع قضایی تشخیص می‌دهند ولی ما باید همزمان به آینده نیز نگاه کنیم. در سال‌های گذشته هیچ بخشی نبوده است که قانون هوای پاک در آن وجود نداشته باشد. در قانون حمل و نقل عمومی، مصوبات کشور و … وجود داشته است اما نکته قابل توجه این است که به‌قدری انباشت تکالیف داشته‌ایم که موجب وخامت اوضاع شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد از منابع متحرک موجود در کشور فرسوده هستند، اظهار کرد: با خارج کردن خودروهای فرسوده از شهر حدود ۲۰ تا ۳۰  درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. با وارد کردن خودروهای هیبریدی و برقی نیز مصرف سوخت کاهش می‌یابد. نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از تکالیف مهم در قانون هوای پاک است که با این اقدام نیز مصرف سوخت کاهش می‌یابد. از جمله ظرفیت‌های دیگر ما برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا قانون ساماندهی صنعت خودرو است که بر اساس ماده ۱۰ این قانون تردد خودروهای فرسوده ممنوع می‌شود.

گلعلیزاده درباره خودروهای داخلی و کیفیت آن‌ها اظهار کرد: خودروهای تولید داخل توسط شرکت‌های بازرسی همچون سازمان ملی استاندارد و محیط زیست بررسی می‌شوند، از طریق آزمایشگاه آلایندگی نیز نمونه‌برداری و آزمایش می‌شوند و درصورتی که استانداردهای سازمان محیط زیست را نداشته باشند، شماره‌گذاری نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی، خودروهایی هستند که در سطح شهر تردد می‌کنند و استاندارد خود را از دست داده‌اند و از خودروهایی با آلایندگی  یورو ۵ به یورو ۲ تبدیل می‌شوند و موجب آلودگی هوا می‌شوند. مشکل بعدی هم معافیت خودروهای نوشماره از معاینه فنی است که تا چهار سال از معاینه فنی معاف هستند و تجربه نشان داده که همین خودروهای نوشماره بعد از دو سال که برای دریافت معاینه فنی آمده‌اند استانداردهای لازم را نداشته‌اند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید براینکه ۹۴ درصد تولید انرژی کشور با سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود، گفت: این سوخت‌ها چه در کارخانه‌ها، چه در منازل و در هرکجای دیگر که مصرف شوند  و حتی اگر انتشار حداقلی نیز داشته باشند اثرات تجمعی آن‌ها در شهرهایی همچون تهران موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود. از راهکارهای حل این مشکل می‌توان به تولید خودروهای کم مصرف و تجهیزات خانگی کم مصرف اشاره کرد.

وی افزود: انرژی در تمام دنیا یک بحران اساسی است اما چون ارزان است کمتر به آن می‌پردازیم و درصورتی که به آن نپردازیم، آلودگی هوا بیشتر و شرایط مخاطره‌آمیزتر می‌شود اما در ایران نیز ما نشان دادیم که کاهش آلودگی هوا دست یافتنی است. نیاز به مرارت و اراده دارد اما با حمایت خودروسازان و دولت می‌توان در این زمینه موفق شد.

گلعلیزاده با تاکید بر اهمیت استمرار در رعایت استاندارد خودروها گفت: متاسفانه با تردد در سطح شهرها خودروهای بسیار زیادی مشاهده می‌شود که نگران کننده است. خودروهایی که باید آسایش مردم را فراهم کنند مدام به محیط زیست آسیب‌ می‌زنند و این خودروها در شان مردم نیز نیستند. اصلاح وضعیت سوخت جزو برنامه‌های میان‌مدت است و ما به خودروساز فشار نمی‌آوریم بلکه در تلاشیم تا زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به قانون هوای پاک را فراهم کنیم.

وی افزود: متاسفانه با توجه به وجود تحریم و عدم ارائه سوخت مناسب در سال گذشته نتوانستیم به استاندارد یورو ۶ برسیم و در حال حاضر استاندارد آلایندگی خودروها آلاینده یورو ۵ است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متاسفانه جامعه از دوچرخه سواری چندان استقبال نکرد و از جمله دلایل آن نبود زیرساخت‌های مناسب است. برای ایجاد این مسیرها حتی درختان نیز قطع شدند اما تنها تبدیل به مسیر عبور موتور سیکلت‌ها شد و برای اینکه دوچرخه سواری در میان مردم پذیرفته شود نیاز به استمرار و فرهنگ‌سازی است.

وی تاکید کرد: یکباره همه دوچرخه سوار نمی‌شوند و نیاز است که آموزش‌ها به تغییر رفتار تبدیل شوند علاوه بر آن مردم از خودرو برای طی کردن مسیرهای کوتاه استفاده نکنند. آنان در این صورت می‌توانند در تحقق قانون هوای پاک نیز کمک کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دچار سختی می‌شوند. باید آسایش مردم فراهم شود تا بتوانند برای رفتن به محل کار خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. ما برای ایجاد آسایش در حمل و نقل عمومی به ۹۰۰۰ اتوبوس نیاز داریم که تنها به ۲۵۰۰ اتوبوس دسترسی داریم که وضعیت خوبی ندارند.

گلعلیزاده در پایان با تاکید بر اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار خودروی نو به تهران اضافه می‌شود، اظهار کرد: یکی از عواملی اصلی در آلودگی هوای کلانشهرها افزایش جمعیت و مهاجرت از شهرستان‌ها به کلانشهرها است. می‌توان با ایجاد مشاغل حتی با حقوق‌های حداقلی از این مهاجرت‌ها جلوگیری کرد.

منبع:ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.