کد خبر : 4957
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 آذر 1399 - 11:52

کپی برداری چینی ها از روی دست فرانسوی ها /به خودروسازان ایرانی قطعه بدهید نه تکنولوژی(قسمت اول)

کپی برداری چینی ها از روی دست فرانسوی ها /به خودروسازان ایرانی قطعه بدهید نه تکنولوژی(قسمت اول)

منظور از واردات خودرو ، واردات به صورت CKDاست آن هم بدون انتقال ارز و فقط با انتقال نفت حالا اگر پازل بودجه ۱۴۰۰ دولت و خودروهای مختلف چینی این روزها را در کنار هم بگذارید پازل واردات خودرو کامل می شود .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «پایش بازار»، بازار داغ ورود خودروهای چینی دست چندم این روزها بسیار داغ شده است و حالا دیگر بجای هر ماه هر روز شاهد یک خودروی پر آپشن اما کم کیفیت خودروسازان چینی در خیابان ها هستیم.

چینی ها به لطف اقتصاد رو به رشد خود شریک تجاری بسیاری از برند های مطرح خودرو در دنیا شده اند و توانسته اند بخشی از تولیدات این کارخانجات مطرح را در چین تولید نمایند و بجای آنکه وارد کننده قطعات خودرو به کشور خودشان باشند تکنولوژی تولید خودروها را از خودروسازان مطرح دنیا به کشور خود و صنعت رو به رشدشان وارد کرده اند و حالا سیاست تولید راهم از روی دست فرانسوی ها کپی برداری  میکنند تا بتواند تکنولوژی تولیدات خود را در کشور چین حفظ نمایند ، چینی ها مدت هاست شریک تجاری خودروسازان ایرانی شده اند ولی هیچ وقت بیش از ۵۰ درصد از تکنولوژی خود را وارد ایران نکرده اند .

برای اثبات این گفته ها کافی است سری به تولیدات چینی خودروسازان دولتی و خصوصی در سالهای گذشته بزنید ، کدام یکی از خودروهای چینی تولید شده در سالهای قبل هم اکنون در این شرکتها به تولید میرسد ؟

جواب ساده است هیچکدام .

نه از هایما در ایران خودرو خبری است و نه از برلیانس و زوتی در سایپا، این سهم خودروسازی چین در خودروسازان دولتی است اما چینی ها خودروسازان خصوصی را هم بی بهره نگذاشته اند وبا نگاهی به محصولات خودروسازان خصوصی می توان دریافت که دیگر خبری از تولید خودروهای چینی نیست ولی در این میان مدیران خودرو به لطف قرارداد محکم و سرمایه گذاری چینی ها را  مجبور به همکاری کرده است هر چند آن همکاری هم ۶۰ دردصدی است اما همین درصد از داخلی سازی هم جای شکر دارد البته کرمان موتور هم با ناز چینی ها کنار آمده است وتولیدات خودرا توانسته عرضه نماید .

آری ، چینی ها بخوبی بازار داخلی را شناخته اند و به هیچ عنوان حاضر نیستند تا تولیدات خود را به صورت صد درصد در اختیار ایرانی ها برای تولید بگذارند انها خوب میدانند بازار ایران بازار بسیار بکری است و می توان از آن برای محصولات دست چندم و برند های قارچ گونه شان سکوی پرتاب به بازار هایی چون افغانستان ،عراق و چند کشور افریقایی ساخت ، اما در این وانفسا مسئولین داخلی خود را به خواب زده اند و یا بهتر است بگوییم بجای پول نفت خودروهی دست چندم وکم کیفیت وارد می کنند اما نه بصورت خودروی کامل بصورت CKD .

مسئولین کشور هنوز بر صحبت های خود پا برچا هستند وبه هیچ عنوان واردات خودرورا آزاد نخواهند کرد که البته این کار بسیار منطقی است ونباید اجازه داد تا خودروی کامل از برند های مطرح وارد کشور شود بهتر است خودروهای چینی پر اپشن اما کم کیفیت نه بصورت کامل بلکه بصورت قطعات منفک وارد کشور شود واصلا مهم نیست می شود با همان ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار که برای خودروهای چینی هزینه می شود خودروهای باکیفیت اروپایی وارد کرد .

در اصل مسئولین با واردات خودروی کامل مشکل دارند حالااگر خودرو قطعاتش منفک شود که مشکلی نیست .

این روزها گمانه زنی هایی برای واردات خودرو مطرح است و چشم ۱۵ هزار نیروی بیکار شده در سال های قبل به لطف امضای نعمت زاده و نعمت زاده ها به دست وزیر صنعت است ، اما باید به تمام این جوانان متخصص گفت دلخوش نباشید وارداتی در کار نیست .

منظور از واردات خودرو واردات خودرو به صورت CKDاست آنهم بدون انتقال ارز و فقط با انتقال نفت حالا اگر پازل بودجه ۱۴۰۰ دولت و خودروهای مختلف چینی این روزها را در کنار هم بگذارید  پازل واردات خودرو کامل می شود .

پس باید گفت با این سیاست در حوزه خودرو یک پرش به ۵ سال پیش کردیم اما این بار به جای فرانسوی ها چینی ها وارد کشور شده اند .البته با همان سیاست فرانسوی که شامل :

۱-در اختیار نگذلشتن تکنولوژی تولید

۲- وابستگی شرکتهای تولید قطعات به چینی ها

۳-چند خودروی خوب معرفی کردن و چندین خودروی بی کیفیت عرضه نمودن است.

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.