کد خبر : 11330
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 11:37

پایش بازار بررسی کرد

کاهش ساعت پخت نانوایی ها ،کمبود آرد یا فروش آزاد

کاهش ساعت پخت نانوایی ها ،کمبود آرد یا فروش آزاد
به نظر می رسد افزایش قیمت کالاهای اساسی تاثیر مستقیمی در قوت قالب مردم یعنی نان شده است .به نحوی که شایعاتی پیرامون آن شکل گرفته است.در واقع مشخص نیست کاهش ساعت پخت نانوایی ها به کمبود آرد ربط داردیا فروش آزاد آن.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «پایش بازار»، نزدیک به دو ماهه است که قیمت برخی کالاهای اساسی زندگی مردم از جمله برنج،گوشت ،روغن ،ماکارونی و ….افزایش یافته است.در این شرایط نان تنها قوتی است که همچنان با قیمت های قبلی در دسترس مردم قرار دارد.

اما کاهش ساعات کاری یا همان ساعت پخت نانوایی ها که بیشتر شامل لوش پز و تافتون پز می شودباعث بروز برخی نگرانی ها و همچنین شایعات شده است.در واقع از یک سو برخی مردم معتقد هستند که سهمیه آرد کم شده است.این بخش از مردم با تکیه بر کمبود جهانی گندم پیرو جنگ روسیه و اوکراین معتقد هستند که آرد کم شده است و نانوایی ها چاره ای جز تقسیم سهمیه آرد ندارند. به نحوی که هم اکنون بسیاری از نانوایی ها دیگر همانند گذشته نان را به تعداد بالا نمی فروشند.

حتی مشاهدات خبرنگار پایش بازار حاکی از آن است که یک تافتونی نزدیک به بازار تهران بر خلاف ماه های گذشته نیمی از روزهای هفته را به دلیل نداشتن آرد تعطیل است.از سوی دیگر برخی نیز معتقد هستند که نانواها اقدام به فروش آرد به قیمت آزاد می کنند. این مساله از جایی قابل بررسی است که بدانیم قیمت آرد دولتی کیسه ای 37 هزار تومان و قیمت آزاد آن 450 هزار تومان است.مشتری عمده این آرد آزاد نیز قنادی ها و در کل شیرینی پزها هستند.بنابراین این مساله در شرایط امروز می تواند بسیار وسوسه کننده باشد.

البته این مساله باعث شده است که نانوایی ها در اکثر ساعات پخت با صف های عریض و طویل روبرو هستند.بنابراین مشخص نیست که کدام روی این سکه درست است.کمبود آرد یا فروش آزاد آن. در این میان برخی مسئولان مانند مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس می گویند: سود خالص حاصل از پخت یک کیسه آرد در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۵ هزار تومان است اما با فروش هر کیسه آرد حدود ۵۰۰ هزار تومان سود به جیب فرد می‌رود لذا برخی نانوایی‌ها با کاهش ساعت کاری و فروش نان کمتر، آرد اضافه را می‌فروشند.

این گونه روایت و همچنین مشاهداتی که وجود دارد نشان می دهد که این صنف نیازمند بررسی و بازرسی بیشتری است.در شرایطی که بسیاری از اقشار کم درآمد از خرید برخی اقلام ضروری زندگی ناتوان هستند،نان به عنوان یکی قوت قالبشان به شمار می آید.

در این میان اگر این گونه اخبار صحت داشته باشد نه تنها شاهد افزایش طول صف های نان خواهیم بود،بلکه با توجه به فاصله قیمت آرد دولتی و آزاد وسوسه فروش آن نیز وجود دارد.بنابراین همین اخبار و شایعات می تواند موج جدید از نگرانی و اضطراب در جامعه ایجاد کند.این نگرانی با توجه به سختی معیشت مردم نمی تواند خبر خوبی باشد و از سوی دیگر نیز میزان نارضایتی از دولت را افزایش خواهد داد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.