کد خبر : 18857
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1402 - 13:37

مدیرعامل سایپا خبر داد

واردات اولین خودروی پلاگین در نیمه دوم سال 1402

واردات اولین خودروی پلاگین در نیمه دوم سال 1402
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در راستای کمک به کاهش آلایندگی شهرهای پرجمعیت هدف گذاری شده که در شش ماهه دوم سال جاری، اولین خودروی پلاگین هیبرید وارد شود

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «پایش بازار»، محمد علی تیموری با اشاره بر اینکه سیاست های خودرویی باید به نفع جامعه باشد تاکید کرد: اولین گام با واردات خودروی پلاگین هیبرید برداشته می شود در گام بعدی خودروهای جدید این گروه خودروسازی از جمله آریا با پلاگین هیبرید عرضه خواهد شد.

وی  به قیمت بالای خودروهای پلاگین هیبرید، نیز اشاره کرد و ادامه داد: پولی که از فروش خودروهای اینچنینی حاصل می شود صرف توسعه و افزایش تولید محصولات تجاری و حمل و نقل عمومی خواهد شد.

مدیرعامل سایپا برای مثال از سیاست های خودرویی ترکیه  یاد کرد و افزود : واردات خودرو به ترکیه به شرط ارایه خدمات پس از فروش آزاد است اما این کشور از واردات خودرو 95 درصد تعرفه گمرکی دریافت می کند . پول یاد شده بر اساس سیاست گذاری این کشور صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود، این در حالی است که ترکیه خودروساز نیست و مونتاژ کار خودروهای فیات و رنو است بدین جهت ضرورت دارد ایران هم چنین سیاستی را اتخاذ کند.

تیموری تصریح کرد: تمام شرکت های خودروسازی دنیا به سمت حذف آلودگی خودروها حرکت کرده تند از همین رو شرکت های خودروسازی ایران هم نباید از این قاعده مستثنی شوند؛ لذا می توان با هدف گذاری شهرهای پرجمعیت، به گونه ای برنامه ریزی کرد تا سهم خودروهای هیبرید در آن بیشتر شود.

این فعال صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی در شهرهای پرجمعیت چندین راه توصیه می شود که یکی از آنها واردات خودرو است، همان طور که قول داده بودیم اولین واردکننده خودرو در سال گذشته بودیم و اکنون بخشی از خودروها در گمرک، بخشی دیگر در مرحله بارگیری و بخشی هم در حال تولید است. با آنکه در شرایط سخت ارزی هستیم یک ریال از پول محصولات جاری را صرف واردات خودرو نکردیم و پول واردات خودرو از محلی غیر از محصولات جاری هزینه شده است چرا که نمی خواستم با واردات خودرو زنجیره تامین با مشکل نقدینگی روبرو شود.

روسیه مشتاق صنعت خودروسازی ایران

مدیرعاما سایپا در ادامه با بیان  به اینکه خیلی از کشورهای همسایه و حتی کشورهایی مانند روسیه که مورد تحریم واقع شدند، مشتاق هستند که صنعت خودرویی مشابه ایران داشته باشند، تصریح کرد: هفته جاری جلسات فشرده ای خواهیم داشت تا بتوانیم برخی از محصولات گروه خودروسازی سایپا را به خطوط شرکت های خودروسازی روسیه ببریم.

انتقاد از بهره وری در خودروسازی

تیموری همچنین  درباره انتقادهایی که از صنعت خودروسازی در مورد بهره وری می شود، گفت:  منتقدان به درستی از پایین بودن بهره وری در صنعت خودروسازی انتقاد می کنند چرا که تکنولوژی قطعات در خطوط تولید به دهه 70 و 80 بر می گردد، لذا در نظر داریم که در دهه 1400 به سمت تکنولوژی نوین حرکت کنیم.

وی  با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل، خاطرنشان کرد: فرمایش رهبر انقلاب نشان از عمق اطلاعات و دانشمندی ایشان دارد، از همین رو در تلاش هستیم که کیفیت خودروهای این مجموعه را افزایش دهیم و طی این مدت نیز اقدامات متعددی صورت گرفته است. سال گذشته 6 هزار میلیارد تومان فروش لوازم یدکی داشتیم و سهم گارانتی از این عدد کمتر از هزار و 500 میلیارد تومان بوده است این مهم نشان می دهد که کیفیت محصولات گروه سایپا رو به افزایش است.

انتقاد از عملکرد برخی مدیران خودروساز

مدیرعامل سایپا با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران خودروسازی که درآمد حاصله را به جای آنکه صرف توسعه محصول کنند تبدیل به سهام تودلی کردند و سرمایه گذاری صورت نگرفت، گفت: خودروساز موظف است از درآمدی که حاصل می شود به سمت توسعه محصول و ارتقا تکنولوژی حرکت کند و حرکت غیر از این موارد باعث می شود که صنعت خودرو پیشرفت نکند.

تیموری اذعان کرد: برای جبران گذشته پروژه های متعددی تعریف شده که یکی از آنها ایجاد خط موتور است؛ به زودی سایپا سبد موتور از 1500 سی سی تا 2500 سی سی خواهد داشت؛ این مجموعه 80 پرسنل دارد که 40 نفر آنها مهندس هستند لذا زمانی‌که تکنولوژی وارد شود، بهره وری نیز افزایش خواهد یافت و تولید با شرایط بهتری انجام می شود.

1401،سالی نسبتا خوب برای سایپا

وی با اشاره به اینکه گروه سایپا، سال گذشته را با شرایط نسبتا خوبی پشت سر گذاشت، افزود: البته نمی گویم شرایط خیلی خوب بود اما در همسنجی با دوره های گذشته وضعیت بهبود پیدا کرده بود؛ زمانی می توان صحبت از شرایط ایده آل کرد که برگشت پول شرکت های قطعه سازی 60 روزه باشد، در گذشته پول قطعه سازان 160 روز و یا 180 روزه پرداخت می شد اما اکنون با تلاش بخش های مختلف گروه سایپا این عدد به کمتر از 120 روز رسیده و در آینده ای نزدیک به کمتر از 100 روز خواهد رسید.

توسعه سبز خودروهای تجاری

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه از سال گذشته توسعه خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی مورد توجه گروه سایپا قرار گرفته است، گفت: سال گذشته در تولید خودروهای تجاری رشد 80 درصدی ثبت شده و سعی بر این است که امسال اکثر خودروهای تجاری را به سمت سی ان جی ببریم تا ضمن کاهش مصرف بنزین به کاهش آلایندگی هم کمک کنیم.

تیموری افزود: سیاست گذاری گروه خودروسازی سایپا بر این است که تا سال 1410 خودروهای پاک و سبز را روانه بازار کند و از مصرف سوخت بنزین بکاهد؛ ما در برهه ای صادرکننده بنزین بودیم ولی اکنون واردکننده بنزین شده ایم و قطعا این موضوع به تبلیغات اشتباه برمی گردد، خودروی بنزینی تبدیل به سرمایه شده است.

او گفت: زمانی‌که قیمت خودرو در بازار و کارخانه تفاوت قابل توجهی دارد، صف خرید شکل می گیرد و خیلی از افراد یکدیگر را تشویق می کنند تا برای خرید خودرو و آزمون شانس خود ثبت نام کنند.

تیموری با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا 5 سال آینده حداقل 30 تا 40 درصد خودروهایی که در شهرهای بزرگ تردد می کنند، سبز شوند تا از میزان آلایندگی شهرها کاسته شود، اظهارکرد: تمام سعی ما بر این است که با استفاده از توان مهندسی کشور و شرکت های دانش بنیان به سمتی برویم که محصولات گروه خودروسازی سایپا در رده محصولات سبز و کم آلاینده قرار گیرد.

تولید موتور سیکلت هیبرید

وی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا سال گذشته، اولین موتور سیکلت هیبرید را وارد کرد، گفت: خط تولید موتورسیکلت در یکی از شرکت های زیرمجموعه راه اندازی خواهد شد از اینرو در آینده ای نزدیک گروه سایپا می تواند موتورسیکلت مورد نیاز کشور که موتور آن هیبرید خواهد بود را تولید کند.

 

مزدک شیدایی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.