کد خبر : 3108
تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1399 - 18:00

نوسان بورس در حد فاصل دو «ابرکانال»

نوسان بورس در حد فاصل دو «ابرکانال»

پایش بازار-بورس تهران این هفته را در حالی به پایان رساند که با رشد حدود 20 هزار واحدی شاخص کل در طول هفته، بازدهی مثبتی معادل حدود 1.3 درصد داشت و این در حالی بود که در میانه هفته، شاخص کل تا مرز یک میلیون و 600 هزار واحد هم بالا رفته بود. با این همه، تا زمان روشن شدن سمت و سوی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز جهت گیری نرخ دلار در بازار آزاد، به نظر می رسد بازار سرمایه ایران همچنان به نوسانات خود مابین ابرکانال های یک میلیون و 500 هزار و یک میلیون و 700 هزار واحدی ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه «خبری پایش بازار»،بورس تهران دو روز ابتدایی هفته جاری را با خوش بینی و سبزپوشی آغاز کرد. روزهای شنبه و یکشنبه، نه تنها شاخص کل بورس روندی صعودی را در پیش گرفته بودند، که روندی از صعود قیمت نمادهای کوچک در بازار هم قابل ردگیری بود. بر این اساس، با رشد شاخص کل هم وزن طی دو روز کاری هفته گذشته و روزهای شنبه و یکشنبه این هفته، این شاخص برای چهار روز متوالی مثبت بود، حال آنکه این اتفاق برای نخستین بار طی دو ماه اخیر رخ می داد. بر این اساس، سبقت رشد شاخص کل هم وزن از رشد شاخص کل، روندی بود که دو روز ابتدایی هفته جاری را در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار داد.

تاثیر تسعیر نرخ ارز بر نمادهای گروه بانکی
از آن سو، معاملات در هفته جاری در حالی آغاز شد که دولت آمریکا 18 بانک و موسسه مالی ایرانی را به فهرست تحریم های سنگین خود اضافه کرده بود و بیم آن می رفت که این اتفاق نه تنها موجب بروز شوک قیمتی در نرخ ارزهای خارجی شود، که بر بورس تهران هم اثر بگذارد.
با این همه، نه نرخ دلار تغییر محسوسی را در روزهای ابتدایی هفته تجربه کرد، نه بورس دچار ریزش شد و نه نمادهای گروه بانکی دستخوش کاهش قیمت شدند. آنچه رخ داد دقیقاً برعکس بود و به دلیل تصمیم سیاستگذار مبنی بر تسعیر نرخ ارز برای محاسبه دارایی‌ ها و بدهی‌ های بانک‌ ها، قیمت عمده نمادهای بانکی شاهد رشد بود. در این میان، نخستین نماد گروه بانکی که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد، «وبملت» بود و این در حالی بود که طی روزهای بعد، برخی دیگر از نمادهای گروه بانکی هم همین رویه را دنبال کردند. بر این اساس، بانک ملت اعلام کرد که افزایش نرخ دلار برای محاسبه دارایی بانک‌ ها از 9 هزار تومان به 11 هزار تومان، باعث شده 5 هزار و 780 میلیارد تومان به سودآوری این بانک اضافه شود که تقریبا معادل 230 درصد سود محقق شده در سال گذشته بوده است.

بهترین روز بورس در دو ماه اخیر
روز یکشنبه اما با افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به بالاترین سطح تاریخی خود تا آن روز در بازار ایران، بازار سرمایه هم بهترین روز کاری خود از زمان شروع فاز اصلاحی در مردادماه را تجربه کرد. بر این اساس، شاخص کل با رشدی در حدود 55 هزار واحد، به مرز ابرکانال یک میلیون و 600 هزار واحدی نزدیک شد و مجموع ارزش معاملات هم به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسید که رقمی بسیار بالاتر از میانگین میان مدت مجموع ارزش معاملات در هفته های اخیر بود.
اتفاق مهم تر در جریان معاملات روز یکشنبه اما برای شاخص کل هم وزن رخ داد. شاخص کل هم وزن، در جریان معاملات روز یکشنبه 2.07 درصد رشد کرد که بالاترین میزان رشد این شاخص از زمان شروع فاز اصلاحی در بیش از دو ماه اخیر بوده است. با این همه، روز یکشنبه بیشترین میزان ورود پول حقیقی به بورس از 19 مردادماه به این سو نیز به وقوع پیوست که نشان می داد حقوقی ها در سمت عرضه قرار گرفته اند. به همین دلیل، روند صعودی در بورس از روز دوشنبه متوقف شد و شاخص از شکستن سد یک میلیون و 600 هزار واحدی بازماند.

حقوقی ها ناگهان عرضه کننده شدند
از جمله دلایل توقف روند صعودی بورس در میانه هفته ای که گذشت، می توان به تلاش های دولت جهت کاهش نرخ دلار اشاره کرد. بر این اساس، سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به چین که گفته می شد مذاکره در مورد روابط اقتصادی 25 ساله میان ایران و چین در دستور کار آن قرار داشته از یک سو و سفر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به عراق برای رایزنی جهت آزادسازی منابع ارزی ایران در این کشور، هر دو سیگنال هایی کاهشی برای نرخ دلار بودند. افزون بر این، بانک مرکزی همان روز اعلام کرد که روزانه 50 میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار عرضه خواهد کرد و به این ترتیب، طرف تقاضا در بازار ارز را دستخوش تردید کرد، تردیدی که به بازار سرمایه هم منتقل شد.
با این همه، بخشی دیگر از توقف روند صعودی در بازار را می تواند به فعالیت حقوقی ها نسبت داد که از روز یکشنبه شروع شده و در روز دوشنبه هم ادامه پیدا کرد. در جریان معاملات روز یکشنبه، عرضه سنگین سهام در صف خرید نمادهایی همچون «فولاد» و «خودرو» از سوی حقوقی ها، کفه عرضه را سنگین تر از کفه تقاضا کرد. در جریان معاملات روز دوشنبه هم «خودرو»، «خساپا» و «شپنا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی را شاهد بودند.
روز سه شنبه بورس درجا زد و شاخص کل، با رشد حدود 0.01 درصدی، تغییر خاصی نسبت به روز پیش از آن نداشت. در عین حال، بازدهی نماد شرکت های کوچک در مقایسه با شرکت های بزرگ در جریان معاملات روز سه شنبه پایین تر بود و به همین دلیل، شاخص کل حدود 0.49 درصد افت کرد. شاخص کل در جریان معاملات روز چهارشنبه حدود 18 هزار واحد، معادل 1.15 درصد افت کرد و پرونده هفته جاری در بورس را بست.

بورس، همچنان زیر ضرب عوامل بیرونی
از آن سو، خبرها حاکی از آن است که سومین صندوق ETF دولتی هم در راه است. بر این اساس، قرار است باقیمانده سهام دولت در بانک های صادرات، ملت و تجارت به زودی در بورس عرضه شود و به همین دلیل، در تمام طول هفته نمادهای بانکی در کنار برخی نمادهای گروه خودرویی و پالایشی، در صدر توجه معامله گران قرار داشتند.
این در حالی است که در هفته پیش رو، اخبار مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز جهت گیری نرخ ارز در بازار آزاد، همچنان اصلی ترین عوامل بیرونی موثر بر بازار سرمایه ایران خواهند بود. تا روشن شدن سمت و سوی این عوامل، بازار احتمالاً به نوسانات خود در حدود فعلی ادامه خواهد داد.

محمد مهدی حاتمی

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.