کد خبر : 2270
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مهر 1399 - 10:55

قراردادهای قطعه سازان ناعادلانه است /راه اندازی کمیته خودرو و قطعه سازی راهکشا برون رفت از مشکلات است

قراردادهای قطعه سازان ناعادلانه است /راه اندازی کمیته خودرو و قطعه سازی راهکشا برون رفت از مشکلات است

تولید کنندگان واقعی قطعات خودرو این روزها بدلیل دلسردی از دولت یا به فکر کنار کشیدن هستند یا بی خیال شده اند و این موضوع بازار قطعات را بر هم خواهد زد ،در این شرایط سخت افتصادی قطعه سازان تمام تلاش خود را میکنند با وجود تمام مشکلات با طرف های خارجی خود کار کنند ولی مشکل اصلی تحریمهای داخلی بخصوص گمرکات کشور است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پایش بازار،روز جاری نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد ،در این نشست که بارویکرد بررسی ورفع مشکلات میش روی قطعه سازان برگزار سد نجفی منش رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت :با توجه به شروع شعار تولید داخل و انجام آن شرکتهای قطعه سازدچار مشکل تامین مواد اولیه شدندو این مواد اولیه درست تامین نگردید و با توجه به عرضه مواد اولیه در بورس نرخ مواد اولیه با توجه به قیمت دلار در بورس افزایش پیدا کرد و متاسفانه بدلیل عرضه نادرست در بورس رقابت عادلانه ای صورت نمیگیرد و قیمت ها بسیار افسار گسیخته شده است.
وی خاطر نشان کرد : در این شرایط تولید کننده برای جلوگیری از بیکاری و تعطیلی خطوط تولید خود مجبور شده اند به هر قیمتی کالای اولیه خود را از بورس تامین نماید .
نجفی منش ادامه داد :در حال حاضر قطعه ساز تحت فشار است زیرا باید در بورس تقاضا دهد و تمام پول آن را پرداخت نموده و سه ماه بعد مواد اولیه خود را تحویل بگیرد این یعنی مشکل تولید قطعات و افزایش قیمت آن زیرا سرمایه ای که باید در گردش باشد سه ماه در خواب است .
وی ادامه داد :شرکتهای فولادی در حال سود دهی بالا هستند ولی متاسفانه بدلیل عرضه نادرست قطعه سازان در زیان قرار گرفته اند .
در ادامهاین نشست محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان در خثوص مشکلات این صنعت گفت :این روزها با اعلام قیمت های دستوری خودرو وقطعات تولید دچار مشکل شده است متاسفانه در بالا دست قیمت های دستوری ودر پایین دست خودروسازان قرار دارند ولی متاسفاته قطعه ساز در میان این دو سنگ اسیاب در حال فشرده شدن است .
وی افزود :قرارداد های قطعه سازان ناعادلانه است، این قراردادها در تصدی ۳ وزیر دچار هیچ تغییری نشده و حالا شش ماه است که وزیری در حوزه صنعت نیست .
دبیر انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد :پیشنهاد ما را اندازی کمیته خودرو و قطعات برای حل مشکل خودروسازی و قطعه سازی است که همه بتوانند در آن دارای نظر ورای باشند در غیر این صورت امکان حل مشکل خودرو وجود نخواهد داشت
وی افزود:مشکل قطعه سازی عدم ترخیص قطعات ویا مواد اولیه وارداتی است ومنشع این مشکلات تحریم های داخلی است بدلیل انکه هیچ هماهنگی بین نهاد های مرتبط برای ترخیص این کالا ها وجود ندارد .
محبی نژاد گفت :اگر نصف ارزی که در اختیار قاچاقچیان برای قاچاق قطعه قرار میگیرد در اختیار قطعه سازان قرار دهند مشکل قطعه سازی کشور حل خواهد شد .
در ادامه مطلب زاده افزود :حدود میلیونها دلار صرفه جویی اقتصادی تا کنون در حوزه قطعه سازی و خودرو سازی صورت گرفته است اما حمایت ها برای جهش در تولید ناکافی بود برای انکه بخواهیم قطعه سازانی که وارد میز ساخت داخل شده اند را تشویق نماییم نیاز به مشوق های دولتی است
وی افزود :در میز های ساخت داخل برگزار شده نیاز است از قطعه سازان حمایت شود این حمایت ها میتوان شامل تخصیص ارز ،وام های کم بهره یا با بهره های ۱۰ درصدی و یا مهم ترین آن حمایت سازمان مالیاتی کشور است که ما پیشنهاد میکنیم یکسال مالیات از قطعه سازان اخذ نشود نه آنکه به دلیل افزایش تولید مالیات افزایش یابد .
صبوری مسیول نقدینگی انجمن قطعه سازان در این نشست گفت :در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد بدهی خودروسازان به قطعه سازان است که در حال حاضر به ۳۸ هزار میلیارد رسیده است که البته ۱۵ هزار میلیارد آن معوق شده است اما اگر سیاست گذاران سعی کنند با همدلی کنار خودروسازی و قطعه سازی قرار بگیرند با تخصیص ارز و وامهای کم بهره میتوانند کمک بزرگی را برای تسویه این معوقات انجام دهند تا قطعه سازان بتوانند مشکلات خود را مرتفع سازند .
رییس کمیته لوازم یدکی انجمن قطعه سازان در ادامه این نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت :متاسفانه وجود قطعات یدکی قاچاق و تولید ی های زیر زمینی این روزها مصرف کنندگان را دچار مشکل کرده است .
وی افزود :تولید کنندگان واقعی قطعات خودرو این روزها بدلیل دلسردی از دولت یا به فکر کنار کشیدن هستند یا بی خیال شده اند و این موضوع بازار قطعات را بر هم خواهد زد ،در این شرایط سخت افتصادی قطعه سازان تمام تلاش خود را میکنند با وجود تمام مشکلات با طرف های خارجی خود کار کنند ولی مشکل اصلی تحریمهای داخلی بخصوص گمرکات کشور است زیرا سرمایه های میلیونی قطعه سازان در گمرک در حال خاک خوردن است واین خواب سرمایه قطعه سازان را دچار مشکل کرده است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.