کد خبر : 1167
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 مرداد 1399 - 13:22

صدور اسناد واحد‌های مسکونی روستایی پیگیری می شود

صدور اسناد واحد‌های مسکونی روستایی پیگیری می شود

تابش گفت: اسناد مالکیتی برای روستاییان را تعیین تکلیف می کنیم و اسناد متعلق به زمین‌های طبیعی دارای اسناد مالکیت می شوند.

به گزارش پایگاه خبری “پایش بازار”، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که صبح امروز در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، اظهار کرد: چندین سال است که برای صدور اسناد مالکیت در شهر‌ها و روستا‌ها با سازمان ثبت همکاری داریم و اگر این همکاری‌ها نبود شاهد گرفتاری‌های بسیاری بودیم، در کشور ۳۹ هزار روستا با جمعیت مخصوص به خود داریم که املاک بدون سند آن‌ها موجب اختلافات خانوادگی و تضییع حقوق بسیاری شده بود.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه صدور سند مالکیت پیش از این طرح مشکلات بسیاری به وجود آورده بود، گفت: بر اساس روش‌های قانونی صدور سند راحت‌تر انجام می‌شود و امروز شاهد هستیم که در سطح کشور ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار سند روستایی و ۲۴۷ هزار سند در شهر‌های زیر ۲۸ هزار نفر صادر شده است.

تابش ادامه داد: تفاهم‌نامه امروز مدل جدیدی است و موجب استحکام بیشتر اسناد می‌شود تا هم بتوانیم اسناد مالکیتی که برای روستاییان است را تعیین تکلیف کنیم و هم اسناد متعلق به زمین‌های طبیعی دارای اسناد مالکیت شوند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: نقشه‌های روستایی بنیاد مسکن می‌تواند وارد اطلاعات سازمان ثبت شود تا شاهد رضایت ساکنان روستا‌ها باشیم.

تابش یاد آور شد: بنیاد مسکن آمادگی خود را جهت کمک به سازمان ثبت در تبدیل اسناد دفترچه املاک روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و اسناد حدنگار را اعلام می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن اظهار کرد: بنیاد مسکن برنامه سالانه اجرای قانون الحاق و نام روستا‌های مشمول تغییر اسناد دفترچه‌ای نگارا پس از فراخوان و بررسی نتایج در ابتدای هر سال به سازمان ثبت ارسال و پیشنهاد مورد نظر پس از تصویب در اولین جلسه هیئت مرکزی مشترک به بنیاد استان ارسال و اداره ثبت استان ابلاغ می‌کند.

تابش تاکید کرد: چنانچه تهیه و تثبیت نقشه روستا‌های بافت مسکونی روستا و شهر‌ها جهت تعویض سند مالکیت بر اساس سامانه شمیم توسط سازمان ثبت اقدام شود، بنیاد شهرستان مکلف است ضمن معرفی نماینده تام الاختیار جهت ایجاد هماهنگی با دهیار و شورای اسلامی روستا و شب جهت نقشه و تعویض سند مالکیت جلدی به کاداستری اقدام و همکاری کند.

تابش بیان کرد: اراضی ملی که به تملک بنیاد استان درآمده و برای قطعاتی از این اراضی سند مالکیت صادر شده باشد واحد ثبتی مراتب را در سوابق ثبتی و سامانه جامع املاک درج و مطابق با درخواست بنیاد شهرستان نسبت به صدور سند مابقی اراضی تملیکی‌ به نام بنیاد اقدام می کنند.

بر اساس گزارش همکاری در زمینه نگاری و صدور اسناد مالکیت املاک روستا‌ها و شهر‌ها و همچنین در زمینه حدنگاری و صدور اسناد اراضی تملیکی بنیا دمسکن کسری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری واگذار شده است و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای صادر شده در روستا‌ها و شهر‌ها به استناد قانون حدنگار از جمله موضوعات این تفاهمنامه به شمار می‌رود.

همچنین بنیاد مسکن ضمن تعیین لایه‌های هندسی مورد نیاز و تهیه برنامه جامع تحویل نقشه‌ها مجتمع بر میزان حجم کار زمانبندی نحوه تحویل نام روستا‌ها و غیره را باید ظرف سه ماه از تاریخ انعقاد تفاهم نامه سازمان اعلام کند و مدیران کل بنیاد استان و ثبت استان موظف هستند در هر ماه نسبت به ارائه گزارش عملکرد صدور اسناد مالکیت با امضای مشترک به سازمان ثبت بنیاد مسکن اقدام کنند.

همچنین سازمان ثبت یک نسخه از تمامی بخشنامه‌ها و یا دستورالعمل العمل‌های مرتبط با موضوع تفاهم نامه را جهت اطلاع و بهره گیری به بنیاد مسکن ارسال می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.