عباس مغاری
آیا زاکانی همچنان صلاحیت شهرداربودن را دارد؟
به گزارش پایش بازار،سابقه و تلاش زاکانی نشان می دهد که وی علاقه و اصرار عجیبی به واردات و خرید اتوبوس های صفر و دست دوم از خارج از کشور دارد.
تلاش وی برای واردات اتوبوس به پیش از جام جهانی 2022 مرتبط می شود. در آن زمان وی از رئیس جمهور درخواست کرد که اجازه واردات اتوبوس های دست دومی که در این رویداد استفاده شده است را با تعرفه صفر صادر کند.
کمی بعد تامین ناوگان مورد نیاز برای اربعین بهانه شد و درآخر وی توانست با بهانه اتوبوس برقی ، سرانجام تیر خود را به هدف بنشاند.
زاکانی اواخر سال گذشته موفق شد قرار داد خرید قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس برقی ۱۲( متری)، ۲۷۵۰۰ هزار تاکسی انرژی نو، ۱۰ هزار ون و مینیبوس و ۱۵۰ هزار موتور سیکلت برقی را امضا و پس از آن مصوبه این خرید 2 میلیارد یورویی را از شورای شهر تهران دریافت کند.
اما برملاشدن جزییات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران باعث شد تا جلسه روز شنبه (8-2-1402) حواشی جدیدی را تجربه کند. مشخص شدن ابعاد جدید خرید زاکانی از چین علاوه بر دودستگی میان اعضا بهعنوان حامی و منتقد شهردار باعث شد که تعدادی از اعضای شورای شهر به نشانه اعتراض صحن شورای شهر را در زمان سخنرانی علیرضا زاکانی ترک کردند.
با این حال نکته قابل توجه و اهمیتی که در این بحث وجود دارد،شرکت طرف قرار داد شهرداری تهران است. زاکانی برای خرید اتوبوس برقی با یک شرکت ساختمانی چینی قرارداد بسته است. آیا این یک روند و رویه معمول به شمار می آید.
یک فعال رسانه ای در همین رابطه نوشت: ” روز قبل یاشار سلطانی، فعال رسانهای با انتشار متن این قرارداد در پایگاه خبری خودش، درباره آن نوشت: «یکی از مهمترین موضوعات در این قرارداد اصرار بر ترک تشریفات و عجله برای امضای قرارداد با طرف چینی است. موضوعی که در مذاکرات رسمی شورای شهر به صراحت به آن اشاره می شود. اما شاید بزرگترین ابهام در قرارداد ۲ میلیارد یورویی علیرضا زاکانی و شهرداری تهران با طرف چینی انتخاب شرکت طرف قرارداد است.»
او توضیح داد: «بر اساس تحقیقات حقوقی که انجام شده شرکت Poly Overseas Engineering Co., Ltd که طرف قرارداد شهرداری است در سال ۲۰۱۰ ثبت شده و دارای شرح خدمات زیر است:آموزشی، دامنه کسب و کار شامل مهندسی با قرارداد خارجی، عمده فروشی تجهیزات الکتریکی، واردات و صادرات فناوری، خدمات مشاوره مدیریت بازرگانی، خدمات مشاوره تجارت، عمده فروشی محصولات سخت افزاری، راه آهن، راه، ساخت و ساز مهندسی تونل و پل، ساخت و ساز کارهای عمومی شهرداری، مصالح ساختمانی، عمده فروشی مواد تزئینی، واردات و صادرات (به استثنای محصولات دارای امتیاز)، بهره برداری از دستگاه های پزشکی بدون مجوز، تجارت تجهیزات پزشکی دارای مجوز.»
بهگفته یاشار سلطانی: «این شرکت دارای یک تیم حرفه ای مجرب متشکل از کارشناسان راه و پل، مهندسان ارشد و پرسنل مدیریت فنی مختلف میباشد. دارای یک مرکز فناوری شرکت ملی و یک آزمایشگاه ملی است و دارای کشتی های جرثقیل پیشرفته ۳۲۰۰ تنی و شمع بندی قاب شمع ۱۰۰ متری است. این شرکت هیچ تخصصی در زمینه خودروهای برقی و حمل و نقل پاک ندارد و حالا قرار است ۲ میلیارد یورو از بیتالمال مردم ایران به دست آنها سپرده شود تا با تامین خودروی برقی اندکی هوای پاک و کاهش ترافیک را برای تهران به ارمغان بیاورند.»
بهگفته این فعال رسانهای آنطورکه از متن این قرارداد برمیآید تضمینهای لازم وجود ندارد و در صورت بروز اختلاف راه حلهای حقوقی مناسب پیشبینی نشده است.”
حال اینکه چرا و به چه علت با یک شرکت ساختمانی قرار داد بسته اند یک بخش ماجرا است و بخش دیگر اصرار عجیب و غریب شهرداری به خرید خارجی است.
این در حالی است که آمارها افت تولید اتوبوس در کشور را نشان می دهد و در مقابل شاهد تلاش شهرداری برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای شرکت های چینی به واسطه یک شرکت ساختمانی هستیم.
برچسب ها :شهردار تهران
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0