کد خبر : 2816
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 - 14:27

راه‌افتادن بازار سیاه پرتقال و نارنگی به‌دست دلالان/ اختلاف قیمت ۲ تا ۳ برابری از شمال تا جنوب شهر!

راه‌افتادن بازار سیاه پرتقال و نارنگی به‌دست دلالان/ اختلاف قیمت ۲ تا ۳ برابری از شمال تا جنوب شهر!

پایش بازار-با فرارسیدن فصل سرما و همچنین ورود مرکبات به بازار میوه، دلالان زودتر از میوه های نوبرانه بساط خود را در بازار سیاه پهن کردند.

به گزارش پایگاه خبری «پایش بازار»، سرمای پاییز چند روزیست که بیانگر فرارسیدن فصول سرماست، فصلی که نیاز جامعه به استفاده از انواع مرکبات افزایش پیدا می کند. امسال نیز علاوه بر استفاده این میوه برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرما خوردگی، جهت مقاومت بدن برای عدم ابتلا به ویروس کرونا هم هست. حال بازار این نوع میوه ها نیز با انواع مشکلات از جمله تفاوت نرخ از مزرعه تا بازار دست و پنجه نرم می کند.

این نوع میوه ها در پی فرصت طلبی برخی مغازه داران نرخ های عجیب و غریبی در مغازه های سطح شهر عرضه می شوند که بازار مرکبات هم خارج از این قائده نامطلوب نیست!

اختلاف قیمت ۲ تا ۳ برابری از شمال تا جنوب شهر!

بررسی ها نشان می دهد که اختلاف قیمت میوه در مغازه های شمال تا جنوب شهر در برخی مواقع به ۲ تا ۳ برابر می رسد، در حالی که مغازه داران طبق فاکتور حداکثر ۳۵ درصد باید روی اجناس خود لحاظ کنند. بسیاری از مسئولان بر این باورند که اختلاف قیمت میوه ناشی از عوامل کیفیت و درجه بندی، تفاوت اجاره بها و ساعات خرید متفاوت از میدان مرکزی امری طبیعی است، اما گاهی اوقات سودجویی عوامل واسطه و دلال در سایه کم نظارتی دستگاه های مسئول موجب شده که اختلاف قیمت به چند برابر برسد که عرضه مستقیم بدون دخالت واسطه ها می تواند راهگشای رفع این مشکلات باشد که انتظار می رود با گذشت چند سال از وعیده وعیدهای مختلف، مقدمات اجرایی آن فراهم شود تا در شرایط فعلی اقتصاد، بار مالی سنگینی بر خانوار تحمیل نشود.

نقش پررنگ دلال علت اصلی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، افزایش اجاره بها را یکی از دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اعلام‌کرد و افزود: اگر قیمت میوه تحت تاثیر استاندارد مشخص در بحث درجه بندی ها عرضه شود و در چارچوبی برای افراد نوع ممتاز، درجه یک، دو و سه آن مشخص و روی کالا درج شود، قیمت آن به سبب برچسب مشخص قابل رصد و شناسایی است.

شادلو عرضه و تقاضا را یکی از مولفه های مهم و تاثیر گذار در بازار دانست و گفت: محصولات کشاورزی بر مبنای قیمت تمام شده و سود متعارف باید به مصرف کننده عرضه شود که متاسفانه این امر در برخی موارد مغفول می ماند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با انتقاد از گرانفروشی میوه در برخی مغازه ها بیان کرد: در مواقعی که قیمت میوه در مبدا افزایش می یابد، مغازه داران نرخ اقلام را بلافاصله افزایش می دهند، درحالیکه با کاهش قیمت در مبدا همچنان با نرخ های قبلی عرضه می کنند که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید انتظار می رود که نوسانی در بازار میوه رخ ندهد. علی رغم شرایط مساعد تولید، مصرف کنندگان نگران افزایش قیمت میوه در بازار هستند، در حالیکه با ساماندهی سیستم خرده فروشی سودجویی عوامل واسطه و دلال به حداقل می رسد.

عرضه مستقیم میوه راهی برای دور زدن عوامل واسطه و دلال در بازار

محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی عرضه مستقیم میوه را یکی از راهکارهای کاهش اختلاف قیمت میوه در بازار دانست و گفت: وزیر جهاد کشاورزی به دنبال آن است که به غیر از سازمان میادین میوه و تره بار، کانال هایی برای عرضه مستقیم بدون دخالت تعاونی ها در نظر بگیرد تا امکان خرید با میوه ارزانتری برای خانوار ها فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه سودجویی عوامل واسطه و دلال در گرانی میوه نقش بسزایی دارد، افزود: این درحالی است که عرضه مستقیم میوه از سوی کشاورزان و حذف عوامل واسطه و دلال موجب شده قیمت میوه با کیفیت یکسان از مغازه ای به مغازه دیگر متفاوت نباشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.