کد خبر : 10302
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 14:01

دود مطالبات قطعه سازان در چشم مدیران جاده مخصوص؟

دود مطالبات قطعه سازان در چشم مدیران جاده مخصوص؟

برخی اخبار تائید نشده از پرداخت هزار میلیارد تومان به قطعه سازان از سوی دو خودرؤساز بزرگ حکایت می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که برای این کار کمی دیر شده باشد چرا که بر خلاف برخی تصور‌ها، دوران مدیران فعلی این دو به پایان رسیده است. آیا دود مطالبات قطعه سازان در چشم مدیران جاده مخصوص رفته است؟

به گزارش پایگاه خبری خ«پایش بازار»، ، به نظر می‌رسید که با اخذ مجوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو که از ۱۷ آذر ماه گذشته اجرایی شد، حداقل بخشی از مشکلات مالی قطعه سازان از این محل برطرف شود. اما به نظر می‌رسدکه نه تنها این امرمیسر نشده است بلکه جبهه جدیدی برای مقابله کمیسیون صنایع و معادن و وزارت صمت باز کرده است. هر چند در ظاهر خبری از این منازعات وجود نداشت و در مراسم خودرؤسازان با حضور برخی نمایندگان همه چیز خوب و خوش و خرم پیش می‌رفت. در نشست‌های خبری و مراسم رونمایی و در برخی مصاحبه نیز تأکید بر حمایت از خودروسازان و همکاری با وزارت صمت وجود داشت. این مسأله از یک سو برای وزیر صمت، معاونان و مدیران جاده مخصوص دلگرمی به حساب می‌آمد و از سوی دیگر به نوعی وحدت میان این دو نهاد را نشان می‌داد که به نوبه خود نوید بخش آینده خوب را می‌داد. اما به نظر می‌رسد که این آرامش قبل از طوفان بود.

جبهه جدید جنگ در یک گردهمایی

برگزاری گردهمایی ۷ دی ماه قطعه سازان که دو هفته بعد از مجوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو و با حضور برخی نمایندگان مجلس از جمله رئیس کمیسیون صنایع و مدیران عامل ساپکو و سازه گستر، خبر از یک جنگ پنهان داد. جنگی که در حال حاضر نیز در دو جبهه جریان دارد. یک جبهه با اسم رمز واردات خودرو و دیگری به اسم افزایش قیمت خودرو در جریان است. البته شاید بهتر باشد که اسم آن راگروکشی بگذاریم.

شعله ور شدن آتش

با این حال مهربانی و احترامی که در انزار عمومی از طرفین شاهد بودیم آتش پنهانی بود که با یک کبریت شعله ور شد. این کبریت را مدیرعامل ساپکو با سخنانش روشن کرد و به خرمن اختلافات انداخت. پیرمحمدی در این گردهمایی گفت: « حال مردم با رشد اقتصادی بهتر می‌شود، رشد اقتصادی حاصل تولید و اشتغال است. حالِ مردم با رشد اقتصادی رقم می‌خورد؛ این را اگر با گوشت و پوست و استخوان‌مان لمس کرده باشیم می‌توانیم چاره هم برایش پیدا کنیم. فرقی نمی‌کند که در کجا نشسته باشیم، اما اگر بخواهیم این‌ها را کنار بگذاریم، همین اتفاقاتی می‌افتد که در گذشته افتاده، یعنی برای این صندلی تصمیم گرفته‌ایم، نه برای مردم، نه برای رشد اقتصادی. مدیرعامل ساپکو اضافه کرد: «بنابراین اگر صنعت خودرو را خراب می‌کنیم، یعنی داریم ویترین مغازه را خراب می‌کنیم. در جا‌های دیگر هم با همین تصور نگاه می‌کنند و می‌گویند این کشور چه دارد؟ ویترین اقتصادی که بحث بورس در آن بود خراب شد. یعنی هم ویترین اقتصادی که بورس باشد را به دست خود خراب کردیم و هم ویترین صنعتی را. البته فرقی نمی‌کند این خراب‌کردن توسط منِ کارشناس باشد و یا توسط همکاران شما در مجلس باشد. این‌که هر کسی یک بلندگو دستش بگیرد و صنعت خودرو را خراب کند، نتیجه‌اش چه خواهد شد؟

رئیس متهم می‌کند

این سخنان کافی بود که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عزت‌الله اکبری تالارپشتی آتش به اختیار خودرؤسازان را‌اتهام باران کند. وی با اشاره به این که خودروسازان باید پاسخ‌گو باشند که چرا با وجود پیش فروش محصول، مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنند، خطاب به خودرؤسازان گفت: چطور خودرو پیش فروش می‌کنید، پول نقد از خریدار می‌گیرید، اما مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنید، این سؤالی است که خودروساز باید پاسخ دهد. خودرؤسازان هر روز پیش فروش می‌کنند، بعد ادعای زیان دارند؛ چرا با وجود این که دولت در خودروسازی سهم دارد، درخواست کمک نمی‌کنید و به سراغ مجلس می‌آیید؟ نمایندگان ملت پیگیر مطالبات مردم هستند. اگر شما می‌خواهید نمایندگان را توجیه کنید، از طریق من نیازی نیست توجیه کنید؛ به آن کسانی که اکنون ایران خودرو را تحقیق و تفحص می‌کنند بگویید. شما اول خودتان و همکاران‌تان را توجیه بفرمایید که چطور خودرو را پیش‌فروش می‌کنید، پول نقد از خریدار می‌گیرید، اما پول را به قطعه‌ساز نمی‌دهید و به آن‌ها بدهکارید؟ من باید متوجه شوم یا شما؟ چرا تقصیر را گردن این و آن میاندازید؟

انتقاد‌های جدی مجلس به وزارت صمت

این سخنان نشان از پرسش‌ها و انتقاد‌های جدی مجلس به خودروسازان خبر می‌داد. انتقادی که یک سوی آن به عدم تمایل دولت به واردات و سوی دیگرش به افزایش قیمت و چرایی آن مرتبط می‌شود. در این خصوص به نظر می‌رسد که افزایش تعدادخودرو‌های ناقص، عدم پرداخت مطالبات معوق به خودرؤسازان و همچنین‌اتهام عدم عرضه خودرو به بهانه فروش با افزایش قیمت ۱۸ درصدی بهانه‌ای شد که وزیر صمت با تغییر این دو مدیر نشانه‌های دیگری ارسال کند تا شاید آتش این جنگ را فعلا خاموش کند. به بیان ساده تغییر دو مدیر ارشد سایپا و ایران خودرو از یک سو می‌تواند نشان دهد که وزیر صمت از آن‌ها راضی نبوده است و از سوی دیگر نشان می‌دهد که وزیر صمت مسببان این وضعیت را تنبیه کرده است.

افزایش قیمت خودرو درآمد داشته است؟

با این حال هنوز مشخص نیست که درآمد‌های حاصل از فروش خودرو با قیمت‌های جدید صرف چه اموری شده است. آیا هزار میلیاردی که به قطعه سازان پرداخت شده(البته این خبر تائید نشده است) از این محل تأمین شده است؟ البته اگر از این محل تأمین شده باشد که خوب است و اگر نه درآمد‌های حاصل از این فروش به کجا رفته و صرف چه اموری شده است. پرسش دیگر اینکه اگر این هزار میلیارد به قطعه سازان داده شده چرا دیر انجام شده است؟ اما پرسش دیگر این است که چرا درست در زمانی این مبلغ پرداخت شده که زمزمه‌های تغییرات مدیریتی از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند؟ با این حال به نظر می‌رسد که دیگر برای پرداختن به مشکل قطعه سازان و برطرف کردن نظر مجلس و اصرار بر تفکیک موضوعات کمی دیر است. چرا که به نظر دود مطالبات قطعه سازان در چشم مدیران جاده مخصوص نشسته است.

منبع:خودروپلاس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.