کد خبر : 2539
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مهر 1399 - 7:23

خرید20 متر خانه با افزایش وام به 400 میلیون تومان

خرید20 متر خانه با افزایش وام به 400 میلیون تومان

وام مسکن، حساب وام مسکن جوانان و… همه کلید واژه‌هایی هستند که در سال‌ها و دهه‌های اخیر برای بسیاری تکرار شده‌اند. پدران و مادران بسیاری از طریق وام مسکن صاحب خانه شده‌اند و همین آرزو را برای فرزندانشان داشتند و به امید به دست آوردن وامی ارزان سال‌های سال حساب‌های مسکن فرزندانشان را پر کرده‌اند. هر چند برخی توانسته‌اند از طریق این حساب‌ها و به دست آوردن وام پس از دو دهه پرداخت، خانه نقلی را با کمی پس انداز خریداری کنند اما هستند بسیاری افراد که زمانی این وام‌ها به نام‌شان درآمده که مبلغ آن حتی برای اجاره یک خانه معمولی کافی نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «پایش بازار»، وام مسکن، حساب وام مسکن جوانان و… همه کلید واژه‌هایی هستند که در سال‌ها و دهه‌های اخیر برای بسیاری تکرار شده‌اند. پدران و مادران بسیاری از طریق وام مسکن صاحب خانه شده‌اند و همین آرزو را برای فرزندانشان داشتند و به امید به دست آوردن وامی ارزان سال‌های سال حساب‌های مسکن فرزندانشان را پر کرده‌اند. هر چند برخی توانسته‌اند از طریق این حساب‌ها و به دست آوردن وام پس از دو دهه پرداخت، خانه نقلی را با کمی پس انداز خریداری کنند اما هستند بسیاری افراد که زمانی این وام‌ها به نام‌شان درآمده که مبلغ آن حتی برای اجاره یک خانه معمولی کافی نیست. حالا بعد از گذشتن از وام‌هایی با مبلغ، 60، 80 و 120 میلیون تومان صحبت از پرداخت وام 400 میلیون تومانی برای حساب پس انداز جوانان مطرح شده است.

غول تورم هر مبلغ وام مسکن را قورت می‌دهد
حساب مسکن جوانان در حالی طی روزهای اخیر با افزایش 60 درصدی به سقف 400 میلیون تومان رسیده است که اصولا در سال جاری نیز با این مبلغ نمی‌توان بیش از 20 متر خانه خرید. متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به بیش از 20 میلیون تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مسکن در ضعیف‌ترین مناطق تهران نیز به حدود 15 میلیون تومان رسیده است. پس در شرایط حاضر نیز این مبلغ وام کمکی به جوانان برای صاحب‌ خانه شدن نخواهد کرد. ضمن اینکه 400 میلیون تومان وام حتی با سود 9 درصد متضمن پرداخت ماهانه رقم بسیار بالایی است که در شرایط فعلی و با اوضاع اقتصادی نامناسب و دستمزد‌های پایین برای اکثریت مردم بسیار سنگین است.

بیشتر بخوانید:افزایش سقف وام بانک‌های قرض‌الحسنه به ۳۰ میلیون تومان

وامی برای خرید ۷ متر خانه!


عدم استقبال از طرح مسکن جوانان و افزایش مبلغ وام
طی سال‌های اخیر بسیاری به امید خانه‌دار شدن فرزندانشان سالیانه یا ماهیانه اقدام به واریز مبلغی به منظور دستیبابی به وام مسکن کرده‌اند. محمد یکی از افرادی است که حدود 15 سال به صورت مرتب مبلغ مشخصی به حساب مسکن جوانان فرزندش واریز کرده است. وی به خبرنگار ما می‌گوید: حدود دو سالی است که این وام 50 میلیون تومانی آماده شده اما قطعا با این مبلغ حتی نمی‌توانیم یک خانه کوچک را در شهر تهران اجاره کنید. یعنی عملا پرداخت پول طی این 15 سال به هیچ تبدیل شده است و به نظر می‌رسد حساب مسکن جوانان هیچ فایده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت.
در همین زمینه یک کارشناس مسکن نیز اظهار می‌کند: افزایش چندباره قیمت وام مسکن جوانان در سال‌های اخیر صرفا برای حفظ مشتریان بوده است. پیش از افزایش 60 درصدی که طی روزهای گذشته اعمال شد، وام مسکن جوانان به 250 میلیون تومان رسیده بود که با توجه به افزایش هر روزه قیمت مسکن، چند برابر این مبلغ هم نمی‌تواند منجر به خانه‌دار شدن افراد شود.
افشین پروین‌پور کارشناس مسکن در خصوص چرایی افزایش وام مسکن جوانان به 400 میلیون تومان تصریح می‌کند: با توجه به تورم شدیدی که در کشور وجود دارد به نظر می‌رسد استقبال از این حساب‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است. وقتی طی 1 سال قیمت‌ها بیش از 50 درصد رشد داشته‌ است چه تضمینی وجود دارد که بعد از 15 سال پرداخت ماهیانه حساب جوانان مسکن بتوان مثلا در سال 1415 با 400 میلیون تومان وام خانه خرید.
وی تاکید می‌کند: این مبلغ وام در همین سال 99 نیز می‌تواند باعث خرید 20 متر خانه، آن‌هم در خوش بینانه‌ترین شکل ممکن شود. پس اصولا چگونه ممکن است تا 5 تا 10 یا 15 سال آینده بتوان برای خرید خانه روی آن حساب کرد. به نظر می‌رسد بانک مسکن برای حفظ مشتریانش اقدام به افزایش سقف وام مسکن کرده است. هرچند پیش‌بینی می‌شود با این شرایط تعداد مشتریان حساب جوانان مسکن به شدت کاهش پیدا کند.

تاثیر تورمی افزایش وام مسکن بر قیمت خانه
طی سال‌های اخیر مبلغ وام با توجه به تورم شدیدی که در کشور وجود داشته افزایش پیدا کرده است. افزایش مبلغی که شاید برای تعداد معدودی توانسته خانه به همراه داشته باشد، اما دست بسیاری را از خرید خانه کوتاه کرده‌ است. بررسی دو دهه اخیر مبالغ وام و افزایش آن طی دو دوره دولت محمود احمدی‌نژاد باعث شد تا نه تنها بسیاری نتوانند مسکن در اختیار بگیرند، بلکه صرف اعلام افزایش وام مسکن تا سقف 18 تا 20 میلیون تومان موج تورمی بسیاری در این بازار ایجاد کرد. هر چند پایین بودن تورم در اوایل دهه 80 نسبت به سال‌های اخیر باعث می‌شد تا همچنان بسیاری امید به خرید مسکن هرچند نقلی امیدوار باشند. در 4 سال اخیر قیمت وام مسکن چندین بار افزایش پیدا کرده است. از 60 میلیون تومان وام مسکن در سال 96 به 80 و 120 میلیون تومان طی سال‌های 97 و 98 افزایش پیدا کرده اما تورم شدید در سال 99 باعث شده تا این ارقام حتی برای اجاره خانه نیز کفایت نکند. ضمن اینکه با هر بار اعلام افزایش قیمت وام مسکن، رقم قابل توجهی بر قیمت هر متر خانه افزوده می‌شود و بسیاری از اثر تورمی آن صحبت کرده‌اند.

بی‌مهری در مسکن مهر
انبوه‌سازی و ایجاد شهرک‌های کوچک و بزرگ در اطراف تهران نیز باعث نشده تا بسیاری که پول کافی ندارند نسبت به خرید این‌ خانه‌ها اقدام کنند. طرح مسکن مهر نیز به اعتقاد کارشناسان با شکست مواجه شده است. دور بودن این شهرها از تهران و عدم توسعه حمل‌ونقل به ویژه عدم دسترسی به مترو در این شهر‌ها باعث شده تا بسیاری قید خانه‌دار شدن در این شهرها را بزنند و اجاره‌نشینی در تهران را ترجیح دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.