کد خبر : 21374
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 11:00

عباس مغاری

تیگارد سوگلی شورای رقابت؟

تیگارد سوگلی شورای رقابت؟
نزدیک به دو ماه است که خودروسازان بخش خصوصی با مشکلات شدید ناشی از قیمت گذاری مواجه شده اند اما گویا تیگارد سوگلی شورای رقابت است و سانیار موتور پارسیان راه خود را می رود.

به گزارش پایش بازار به نقل از  پایگاه خبری «خودروپلاس»، خودروسازان بخش خصوصی از ۱۷ اردیبهشت سال جاری با شوک عجیب قیمت گذاری از سوی شورای رقابت مواجه شدند. قیمت هایی که نه تنها هیچ تناسبی با افزایش نهاده های تولید نداشت،بلکه حتی از قیمت های اولین مرحله فروش سامانه یکپارچه نیز پایین تر بود.

به بیان دیگر در شرایطی که نرخ تورم،ارز،مواد اولیه و هزینه های تولید منحر به بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل شده اند،شورای رقابت باعث بهت و حیرت شد.

البته این قیمت ها برای مصرف کنندگان بسیار جذابیت ایجاد کرد و نپذیرفتن آنها توسط خودروسازان،موجب رودرو شدنشان با مردم شد.
بسیاری از مسئولان نیز بر این آتش هیزم ریختند و آتش را شعله ور تر کردند.

در این وضعیت خودروسازان بزرگ غیر دولتی که مونتاژکار خوانده می شوند،با بحران های زیادی همراه شدند.

از یک سو اختیار قیمت گذاری از آنان سلب شد و از سوی دیگر برنامه های فروششان عقیم ماند و مجبور به عرضه از طریق سامانه یکپارچه شدند.

در این وضعیت سانیار موتور پارسیان سرانجام قبل از آغاز سال جدید به سرعت فروش اینترنتی تیگارد ایکس ۳۵ را آغاز کرد.اخیرا نیز خبر تحویل هایش را در حد وسیعی رسانه ای کرده است.

مساله مهم این است که این شرکت که نظر سرمایه،تیراژ تولید،ظرفیت تولید ، نیروی کار،تنوع و سابقه به هیچ عنوان با خودروسازان بزرگ بخش خصوصی قابل قیاس نیست،چگونه می تواند این گونه عمل کند.

به بیان دیگر با توجه به کمبود و یا عدم تخصیص ارز و قیمت گذاری دستوری کسب و کار و تولید آنها به مخاطره افتاده است،سانیار موتور پارسیان چگونه میتواند با یک محصول به نام تیگارد ایکس ۳۵ ، این گونه مانور بدهد.مقایسه قیمت اولین فروش و قیمت جدید این شرکت نشان می دهد که تیگارد توجهی به شورای رقابت ندارد یا اینکه از فضای به وجود آمده سوء استفاده کرده و به راحتی مشغول به کار خود است.
حالا یا شورای رقابت این خودروساز را نمی شناسد یا اینکه سانیار موتور پارسیان با تیگارد ایکس ۳۵، در عمل به این نهاد فراقوه ای دهن کجی می کند.

اگر قرار است که تمام مونتاژ کاران ملزم به قیمت گذاری دستوری باشند،این شرکت هم باید تمکین کند.اگر شورای قابت یک سوگلی به نام سانیار موتور پارسیان دارد که باید رسما و علنا اعلام کند .در غیر این صورت باید دید که این شرکت چگونه می تواند به راحتی با قیمت ها دلخواه در بازار حرکت کند.

عباس مغاری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.