کد خبر : 18970
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 فروردین 1402 - 15:55

آرش محبی نژاد تشریح کرد :

تصویر ایران بدون صنعت خودروسازی

تصویر ایران بدون صنعت خودروسازی
دبیرانجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ،با اشاره به انتقادهایی که به صنعت خودروسازی کشور می شود،تصریح کرد: برای درک بهتر از این صنعت ابتدا باید تصویر ایران بدون صنعت خودروسازی را متصور شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «پایش بازار»،آرش محبی نژاد ادامه داد:  اهمیت و جایگاه صنعت خودروسازی کشور با دیدگاه متفاوتی باید بیان شود؛ باید یک تصویر از کشور بدون صنعت خودرو و زنجیره تامین مطرح شود. خودرو یک مسأله ملی است و همه مردم بعد از خوراک، پوشاک و مسکن به خودرو نیاز دارند.

وی بیان کرد: اگر خودرو تولید نکرده و بخواهیم نیاز کشور را با واردات پوشش بدهیم ، سالیانه باید ۳۰ تا 40 میلیارد دلار هزینه کنیم. آیا این منابع برای واردات وجود دارد؟باید توجه داشت که 64 صنعت به خودروسازی وابسته است و این مهم  نه تنها جلوی خام فروشی را می‌گیرد بلکه به طور میانگین ارزش افزوده ای 3 تا 4 برابر نیز ایجاد می کند. ضمن این‌که این صنعت تحریم شده است، یعنی به لحاظ اهمیتی که این صنعت دارد، افرادی در خارج از کشور با تفکری خاص به این نتیجه رسیدند که این صنعت را تحریم کنند.

اشتغال 700 هزار نفر در زنجیره تامین

این فعال صنعت قطعه سازی ادامه داد: با این حال باید در نظر داشت که فقط در زنجیره تامین، برای 550هزار نفر اشتغال ایجاد شده است و ۱5۰هزار نفر هم در صنعت خودرو مشغول هستند. در نتیجه با تعطیلی این صنعت ۷۰۰هزار نفر بیکار می‌شوند.

دبیرانجمن صنایع همگن قطعه‌سازان تصریح کرد: این در حالی است که کل ارزبری تولید خودرو در کشور کمتر از ۴میلیارد دلار بوده است. یعنی با ۴میلیارد دلار ارزبری، ۱.۵میلیون دستگاه خودرو تولید شده است. از سوی دیگر طی سال های اخیر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.در این شرایط اگر بخواهیم  با واردات، تقاضا ها را پوشش داده و خودرو به مردم برسانیم امکان‌پذیر نیست. یک مشکل دیگر نیز وجود دارد و آن قیمت گذاری دستوری است. در این شرایط، طی 3 سال و نیم گذشته، 250هزار میلیارد تومان سوبسید سیاه به افرادی داده‌ایم که خودرو از کارخانه تحویل گرفته و در بازار به فروش رسانده‌اند.

خودروسازی نیازمند400 هزار میلیارد سرمایه گذاری

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور ،با اشاره  به اینکه افزایش تیراژ،کیفیت و کاهش قیمت با اقتصاد دستوری ممکن نیست، ترمیم و ایجاد زیرساخت صنعت خودروسازی کشور را نیازمند سرمایه گذاری ثابت 400 هزار میلیارد تومانی دانست.

آرش محبی نژاد تاکید: در حال حاضر زنجیره تامین ۵۵هزار میلیارد تومان مطالبات تعیین‌تکلیف‌شده دارد که۲۰هزار میلیارد تومان این مطالبات سررسیدشده اما تعیین تکلیف نشده داریم.

چهار محور برای تحقق اهداف تولید خودرو

این فعال صنعت قطعه سازی اضافه کرد: در چنین شرایطی، یک برنامه تولید تهاجمی برای تولید یک میلیون و ششصد هزار تا  میلیون دستگاه خودرو در سال جاری هم هم در دست تدوین است، اما هنوز مصوبه‌ای در این خصوص نداریم. بدین منظور، چهار محور برای تولید باید در نظر گرفته شود و به‌صورت دستوری نمی‌شود کاری اجرا کرد. نخستین نیاز برای افزایش تولید بحث تامین نقدینگی است. ۲۵۰هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی برای این اقدام وجود دارد. محور دوم به اصلاح قیمت خودرو وقطعات مرتبط می شود.محور سوم ،تامین منابع ارزی و تامین مواد اولیه داخلی است و محور چهارم چالش منابع انسانی و لزوم به‌روزرسانی دانش فنی و تجهیزات است. ۱۲ سال است که سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نشده و از سوی دیگر بسیاری از قطعه سازان با کبود نیروی کار مواجه شده اند.این مساله به قدری حاد شده است که برخی به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای بکارگیری نیروهای خارجی هستند.

وی اضافه کرد :برآورد انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور برای سرمایه‌گذاری اولیه به‌منظور ترمیم و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنعت خودرو ازجمله نوسازی ماشین‌آلات موجود و تامین ماشین‌آلات جدید برای توسعه داخلی‌سازی نیز 400هزار میلیارد تومان است.نیمی از این سرمایه معادل 5 تا 6 میلیون به دلار است و مابقی ریالی است.

مشکلات طولانی‌شدن به‌روزرسانی قیمت‌ها

در ادامه،فرامز طیبی عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به چالش های طولانی شدن زمان دریافت مطالبات قطعه سازان گفت: حدود ۵ سال است که مطالبات بیش از ۱۲۰ روز یا به‌صورت ضریبی از ۱۲۰ روز ، پرداخت حدود ۷۰ پرداخت می‌شود. یکی دیگر از مشکلات صنعت قطعه‌سازی عدم به‌روزآوری تعدیلات قطعات توسط خودروسازان است.

عادی نبودن قراردادهای خودرو ساز و قطعه ساز

نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان استان تهران ، امیرحسین جلالی نیز در ادامه این بحث تاکید کرد: قراردادهایی بین قطعه سازان  و خودروسازان منعقد می‌شود که در شرایط عادی قابل اجرا نیست. با توجه به وضعیت تورمی، اگر خودروسازان به‌صورت ۱۲۰ روزه هم مطالبات ما را پرداخت کنند، بعد از این مدت به دلیل نرخ بالای تورم، میزان نقدینگی و قدرت خرید ما کاسته می‌شود.با این شرایط نمی‌شود تولید را افزایش و قطعه به خودروساز تحویل داد.

همکاری قطعه سازان با ISQI

ابراهیم دوست زاده عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز در خصوص اینکه بسیاری قطعه سازان را مسئول بی کیفیتی خودروهای تولید داخل می دانند،توضیح داد: 20 درصد مشکل کیفی به خودروسازان و نوع تولید مرتبط می شود . ‌بخشی از مشکل نیز به قطعات مربوط می شود.  بخش سوم مشکل وجود خودروهای قدیمی و مشکل چهارم عدم وجود امکان تست و آزمایش قطعات خودرو است؛ بخش پنجم هم به خلأ دانش فنی و تکنولوژی مرتبط می شود.

فساد و رانت در ارز چند نرخی

عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، محمد رضا نجفی منش در ادامه این نشست با اشاره به مشکلات چند نرخی بودن و نوسان نرخ ارز گفت:به شدت اعتقاد داریم که ارز باید تک نرخی باشد.تنها کشوری در دنیا هستیم که بانک مرکزی اش سه نرخ ارز اعلام کرده است.در واقع ارز چند نرخی حاصلی جز فساد و رانت نخواهد داشت.در واقع ارز باید تک نرخی باشد و قیمت آن در بازار تعیین شود.راه حل غلط نمی تواند پاسخ درست داشته باشد.

 

مزدک شیدایی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.