کد خبر : 2701
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 مهر 1399 - 10:52

بورس تهران در وضعیت تعادل نسبی

بورس تهران در وضعیت تعادل نسبی

بورس تهران این هفته را با بازدهی 2.4 درصدی به پایان رساند و در حالی که در ابتدای هفته شاخص کل در محدوده یک میلیون و 500 هزار واحدی قرار داشت، نوسانات بازار، شاخص را در پایان زمان معاملات در روز چهارشنبه به ارتفاع یک میلیون و 540 هزار واحدی رساند. این در حالی بود که طی دو روز معاملاتی پایانی این هفته (سه شنبه و چهارشنبه) شاخص کل هم وزن مثبت بود و نشانه ای بود از اینکه بازار می تواند هفته آینده را با خوش بینی شروع کند و نیز اینکه بازار به یک تعادل نسبی دست پیدا کرده است. تثبیت نسبی قیمت دلار در کانال 30 هزار تومانی، با وجود وعده های بانک مرکزی برای افت قیمت ارز هم عامل دیگری است که می تواند وعده هفته ای سبز در میانه مهرماه را به اهالی بورس بدهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «پایش بازار»، شاخص کل بورس به عنوان نماگر اصلی بازار سرمایه، معاملات این هفته را از ارتفاع یک میلیون و 503 هزار واحدی شروع کرد و در پایان معاملات روز چهارشنبه، در ارتفاع یک میلیون و 540 هزار واحدی آرام گرفت. بر این اساس، شاخص کل بورس طی معاملات هفته جاری، در مجموع رشدی در حدود 37 هزار واحد، معادل 2.4 درصد را به ثبت رساند. این اما در حالی است که بازدهی بورس طی معاملات هفته گذشته، حدود 7.3 درصد افت کرده بود.
رخداد جالب توجه دیگری که در جریان معاملات هفته جاری به وقوع پیوست، رشد شاخص کلِ هم وزن طی دو روز معاملاتی متوالی بود. بر این اساس، شاخص کل هم وزن در جریان معاملات روز سه شنبه هفته جاری معادل 1.35 درصد و در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز معادل 1.26 درصد رشد کرد. طی دو ماه اخیر، این اتفاق تنها یک بار دیگر رخ داده بود و در بقیه موارد، شاخص کل هم وزن عمدتاً روندی نزولی را طی می کرد.
همچنین، از روز یکشنبه به این سو، نمادهای پرطرفدار گروه خودرویی که طی هفته های گذشته افت قیمت قابل توجه (گاه تا 70 درصد) را تجربه کرده بودند، دوباره به مدار صعود برگشتند. بر این اساس، در غالب روزهای هفته جاری نمادهایی همچون «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» شاهد رشد قیمت بودند و گاهی حتی در زمره نمادهایی با بیشترین میزان تقاضا قرار می گرفتند.
از آن سو، نمادهای گروه بانکی هم این هفته عمدتاً در میان نمادهایی با بیشترین میزان تقاضا قرار داشتند. بر این اساس، نمادهایی همچون «وتجارت»، «وبصادر»، «وبملت» و «وپارس»، در جریان معاملات این هفته شاهد تقاضای بسیار زیاد و حتی تشکیل صفوف خرید بودند. روز سه شنبه اما نماد «بورس» بازگشایی و قیمت آن در محدوده مثبت 28 درصد کشف شد. همچنین، این نماد در جریان معاملات روز سه شنبه سومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود. این رشد قیمت اما در حالی صورت گرفت که بازار بورس طی هفته های اخیر در وضعیت خوبی نبوده است و بنابراین، رشد این نماد به نظر فاقد توجیه بنیادین به نظر می رسید.

اختلال بی سابقه در سامانه فرابورس
روز سه شنبه اما بازار سرمایه ایران دستخوش اختلالی شد که به گفته روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، اختلالی جدید و بی سابقه بوده است. بر این اساس، سامانه فرابورس به شکلی دچار مشکل شده بود که عملیات پیش گشایش برای نمادهای فرابورسی انجام نگرفت و تلاش ها برای آغاز به کار معاملات در فرابورس تا پایان ساعت معاملات روز سه شنبه هم به جایی نرسید. همین موضوع موجب افت شدید و بی سابقه مجموع ارزش معاملات فرابورسی در روز سه شنبه شد، به گونه ای که تا پایان ساعت معاملات، مجموع ارزش معاملات فرابورسی تنها حدود 340 میلیارد تومان گزارش شد.

سهام عدالت از ارزش افتاد
افت و اصلاح قیمتی چند هفته اخیر در نمادهایی همچون «وتجارت»، «وبصادر»، «فولاد»، «فملی» و «فارس» که تاثیر به سزایی بر تعیین ارزش سهام عدالت دارند، موجب افت قابل توجه ارزش سهام عدالت شده است. به این ترتیب، در حالی که ارزش هر برگه 500 هزار تومانی سهام عدالت در دوران اوج بازدهی بورس در مردادماه به حدود 20 میلیون تومان رسیده بود، با اصلاح قیمتی اخیر ارزش سهام دارندگان سهام عدالت نیز افتی قابل توجه را تجربه کرد.
بر این اساس، تخمین زده می شود که اصلاح بازار ظرف دو ماه گذشته موجب از دست رفتن حدود 7 میلیون تومانی ارزش برگه های 500 هزار تومانی سهام عدالت و رسیدن ارزش آنها به حدود 13 میلیون تومان شده باشد.

بورس این هفته تحت تاثیر کدام خبرها قرار گرفت؟
تعیین حد و حدود نوسان نرخ ارزهای خارجی همچنان مهم ترین خبر برای اهالی بورس است و این در حالی است که این هفته، رییس کل بانک مرکزی از بازگشت بخشی از ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور خبر داد و گفت قیمت ارز قطعاً پایین می آید.
افزایش قیمت دلار تا مرز کانال 30 هزار تومانی و ثبات نسبی آن در این کانال، صعود آن به کانال های قیمتی بالاتر یا شکست قیمتی آن به کانال های پایین تر، می تواند حیاتی ترین متغیر برای بازار سرمایه طی هفته های آتی تلقی شود.
این در حالی است که در میانه هفته، قیمت دلار در بازار آزاد تهران برای مدتی وارد کانال 28 هزار تومانی شد، اما در انتهای هفته، قیمت دلار همزمان با افت نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی، دوباره به محدوده 30 هزار تومانی بازگشت. با رشد قیمت دلار و همزمانی آن با شروع فاز اصلاحی در بازار سرمایه، بورس تهران اکنون حدود 45 درصد از ارزش دلاری خود را از دست داده است. چنانچه نرخ دلار برای چند ماه آینده در محدوده کنونی تثبیت شده و یا وارد کانال های قیمتی بالاتر بشود، صعود قابل توجه در قیمت عمده نمادهای دلاریِ حاضر در بازار دور از انتظار نخواهد بود.
این هفته، ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و احتمال تعویق برنامه های مناظره انتخاباتی میان او و جو بایدن عدم قطعیت بزرگی را پیش روی بازارها در سراسر جهان قرار داد و حتی زمزمه های وخامت اوضاع رییس جمهور آمریکا موجب ریزش بازارهای جهانی شد. با این همه، ترامپ خیلی زود به دفتر کار خود بازگشت و سایه یک عدم قطعیت بزرگ از سر بازار سرمایه ایران هم دور شد.
در مقابل، بروز درگیری های گسترده در منطقه قره باغ میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با وجود تبعات سیاسی و قومیتی قابل توجه برای ایران، تاثیر خاصی روی بازارهای ایران نداشت. انتخابات آمریکا و سمت و سوی آن پس از برگزاری مراحل بعدی مناظره تلویزیونی میان دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه، مهم ترین تکانه سیاسی موثر بر بورس تهران طی روزهای آتی خواهد بود.

محمد مهدی حاتمی


بیشتر بخوانید:

صف فروش ۸۰ درصدی بازار بورس


انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.