کد خبر : 5555
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 12:53

آفت برندهای ناشناخته چینی

آفت برندهای ناشناخته چینی

چین همواره یکی از شرکای صنعتی ایران به‌شمار می‌رود. در این سال‌ها برخی صنایع کشور نیز توانسته‌اند به لطف قراردادهای درست و محکم با طرف‌های چینی سود خوبی از همکاری با این شرکای خارجی ببرند.

چین همواره یکی از شرکای صنعتی ایران به‌شمار می‌رود. در این سال‌ها برخی صنایع کشور نیز توانسته‌اند به لطف قراردادهای درست و محکم با طرف‌های چینی سود خوبی از همکاری با این شرکای خارجی ببرند.

روندی که درباره صنعت خودرو صادق نبوده و برندهای چینی همچون آفت به جان صنعت خودرو کشور افتاده‌اند. به‌طوری که برخلاف برخی صنایع موفق در روند همکاری با تولیدکنندگان چین، در صنعت خودرو شرایط کمی برعکس شده است. خودروسازی کشور در سال‌های اخیر به‌دلیل قراردادهای نه‌چندان محکم با شرکت‌های فرانسوی و چینی متحمل برخی آسیب‌ها شده است.

برای درک بهتر موضوع کافی است نگاهی به تاریخچه ۵ سال گذشته صنعت خودرو کشور بیندازیم؛ درست سال‌هایی که برندهای چینی برای ورود به ایران دست به دامن مونتاژکاران و خودروسازان کشور می‌شدند تا بتوانند از شرایط خوب پس از برجام بهره‌مند شوند، برندهایی مانند زوتی، بی‌وای‌دی، هایما، برلیانس، بیسو، گریت‌وال، جیلی، ام‌جی و ده‌ها برند دیگر که این روزها خبری از آنها نیست، هم تلاش می‌کردند در فهرست شرکای خودروسازان و مونتاژکاران ایرانی قرار گیرند.

هرچند با بلند شدن صدای طبل تحریم دوباره بار سفر بستند و از ایران رفتند و دوباره دست مونتاژکاران و خودروسازان ایرانی در پوست گردو ماند. آنها ماندند و خریدارانی که یا هنوز در دادگاه‌ها به‌دنبال شکایت خود هستند یا پس از چند سال به اصل پول خود رسیده‌اند، پولی که آن زمان قرار بود با آن خودروهای پر زرق و برق چینی را خریداری کنند، حالا مجبورند برای ثبت‌نام برخی خودروهای ارزان‌قیمت داخلی هزینه کنند. اما این روزها یکبار دیگر خودروسازان چینی همچون آفت وارد بازار خودرو ایران شده‌اند تا جایی که هر هفته خبر از حضور یک برند ناشناخته چینی به میان می‌آید؛ برندهایی که به لطف آپشن‌های مختلف برچسب‌های نیم میلیاردی دارند.

برخی از کارشناسان صنعت معتقدند خودروهای چینی تازه‌وارد به بازار ایران به ۳ بخش تقسیم می‌شود؛ باکیفیت (که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند)، کم‌کیفیت(در حال پیش‌فروش) و بی‌کیفیت (در حال فروش).
به هر حال چینی‌ها در معاملاتی خودرویی خود در بازار ایران خوب توانسته‌اند از روی دست فرانسوی‌ها بنویسند. از این‌رو راه ورود به بازار بکر ایران را می‌دانند. گاهی برخی از این تولیدکنندگان، در گام نخست چند خودرو به‌نسبت باکیفیت به بازار پرمصرف ایران عرضه می‌کنند اما رفته‌رفته از کیفیت کاسته و حتی گاهی شاهد عرضه خودروهایی با پایین‌ترین سطح کیفی و استانداردهای روز جهان هستیم. آنچه به باور برخی، در قراردادهای فرانسوی‌ها نیز شاهد بودیم. آنها نخست قول دادند خودروهای به‌روز خود را در ایران تولید کنند اما در واقعیت اتفاق دیگری افتاد و بازار و تولید ایران شاهد وقایع دیگری شد.

آتچه مسلم است، پیگیری و تداوم این روند، آفت جدی برای صنعت به‌شمار می‌رود. مشکلی که در صنعت خودرو ایران مشاهده می‌شود. آیا امروز خبری از مونتاژ هایما یا سیتروئن می‌بینیم؟ چقدر از خودروسازان چینی که با شرکت‌های داخلی همکاری دارند، مبادرت به عرضه فناوری و دانش فنی به شریک ایرانی خود کرده‌اند؟

در نهایت می‌توان گفت؛ درحال‌حاضر ورود و حضور برندهای گمنام چینی در بازار ایران آینده صنعت خودرو را آسیب‌پذیر کرده و مسئولان امر باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته‌باشند.
اگر قرار است به‌جای پول نفت خودرویی وارد کشور شده و به بازار عرضه شود، بهتر است دست‌کم از برندهای شناخته شده بوده و این روند واردات در قبال انتقال دانش فنی محقق شود. نه اینکه همچنان راه گذشته را در پیش بگیریم و برخی شرکت‌های خودروساز داخلی به مونتاژ صرف محصولات در داخل مبادرت کرده و به‌عنوان خودروساز در کشور فعالیت داشته باشند.

منبع:روزنامه صمت

عباس مغاری –  خبرنگار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.