کد خبر : 10717
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 13:03

یک ماه از نامه وزیرصمت به ایدرو در خصوص ایربگ ها گذشت ؟

تلاش صالحی نیا با استفاده از زمان برای فراموشی حادثه بهبهان

تلاش صالحی نیا با استفاده از زمان برای فراموشی حادثه بهبهان
نزدیک به دوماه از تصادف زنجیره ای بهبهان و یک ماه از نامه وزیر صمت به ایدرو مبنی بر مشخص شدن چرایی عمل نکردن ایربگ ها می گذرد اما بی پاسخ ماندن این نامه نشان از تلاش صالحی نیا با استفاده از زمان برای فراموشی حادثه بهبهان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پایش بازار»، هنوز داغ از دست رفتن عزیزان و داغدار و عزادارشدن خانواده هایی که در حادثه بهبهان عزیزان خود را از دست داده اند تازه است.هنوز هم سیاه بر تن آنان است و جای خالی از دست رفتگانشان به شدت آنها را آزار می دهد. اما در این میان به نظر می رسد که رئیس هیات عامل ایدرو،بر خلاف دستور صریح وزیر با استفاده از ترفند سکوت قصد دارد که این موضوع را به بوته فراموشی بسپارد. یک ماه پیش وزیر محترم صمت ،سید رضا فاطمی امین از رئیس هیات عامل ایدرو،محسن صالحی نیا به عنوان یک از معاونان کارکشته و با تجربه وزارت صمت ،طی نامه ای درخواست کرد که  برای تعیین تکلیف و چرایی بازنشدن ایربگ ها در حادثه سنگین و خونین محور رامهرمز – بهبهان اقدامات لازم را انجام بدهد. در این میان و به رغم حساس شدن مساله و تبدیل به یک مطالبه عمومی شدن،همچنان خبری از پاسخ و اعلام دلایل و چرایی وقوع این امر نیست.مشخص نیست که آیا اصلا صالحی نیا اقداماتی در این زمینه انجام داده است یا قرار است به این مساله با فراموشی پاسخ داده شود.

البته مشمول زمان کردن یک موضوع مهم در کشور امری مسبوق به سابقه است.این مساله هم در سخنان بی پایه و اساس برخی سیاست مدارن دیده شده است و هم گذشت زمان باعث فراموشی برخی مسائل مهم شده اند.مثل زمانی که احمدی نژاد از نفت ۴۰۰ دلاری خبر داد و یا اخبار مربوط به اختلاس که با گذشت زمان کمرنگ شدند. به نظر می رسد که رئیس هیات عامل ایدرو از این حربه می خواهد برای فراموشی حادثه غم انگیز بهبهان استفاده کند.ولی نکته ای که وی به آن توجه نکرده است،سنگینی داغی است که بر دل خانواده های داغدار نشسته است. این در حالی است که این موضوع کاملا با سخنان بی پایه و اساس برخی مسئولین و حتی اختلاس ها کاملا متفاوت و از جنس دیگری است.جنس این مساله از آن دست موضوعاتی است که هر چه بیشتر بی توجهی در آن بیشتر شود،با پرسش ها و نارضایتی ها بیشتر همراه می شود.

با این حال به نظر می رسد که همچنان از دست رفتن جان هم وطنان برای برخی مسئولان بی اهمیت است.چرا که طی مدت زمانی که از موضوع و حتی ارسال نامه وزیر صمت می گذرد،کمترین نشانه ای از حرکت به سمت یافتن پاسخ دیده می شود.پاسخی که نه تنها می تواند با معلوم شدن علت وقوع چنین مساله ای دلیل عمل نکردن ایربگ ها را مشخص کند،بلکه می تواند با در اطلاعاتی که ارائه می شود مشکل شناسایی و برطرف و از خسارت های آتی نیز جلوگیری شود.

با این حال مشخص نیست که صالحی نیا بر اساس چه تفکر و چه دیدگاهی فعلا نه نیاز دیده و نه صلاح دانسته است که به موضوع ورود کند.این در حالی است که همچنان علاوه بر خانواده های داغدیده،سایر هم وطنان نیز چشم انتظار انتشار گزارش علت اصلی این حادثه هستند.حادثه ای که با کشته و مجروح شدن بیش از ۴۰ تن از هم وطنانمان همراه شد.در این میان به نظر می رسد که این موضوع  چندان برای رئیس هیات عامل ایدرو که مامور به بررسی شده است،اهمیتی ندارد.چرا که بعد از آن نیز چند حادثه دیگر منجر به فوت وجرح در سایر نقاط کشور رخ داده است،اما چون رئیس محترم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ،آن را ارابه مرگ نخوانده است،رسیدگی به آنها از حیض انتفاع ساقط شده اند. ولی مگر جان تک تک انسان ها مهم نیست.آیا دولت وظیفه ندارد در حیطه فعالیت و مسئولیت های خود حافظ آن باشد.

بی توجهی به دستور وزیر صمت

البته این یک سوی ماجراست که هنوز چرایی عدم توجه به آن مشخص نشده است.اما سوی دیگر به بی توجهی یکی از زیرمجموعه های وزارت صمت به دستور مستقیم وزیر صمت مرتبط می شود.آن هم سازمانی که بنا بر قانون،متولی امور خودروسازی در کشور است.به بیان ساده نامه وزیر را می توان از جهات گوناگون نیز بررسی کرد.

احتمال وقوع هرج و مرج در وزارت صمت

در واقع نامه وزیر به رئیس هیات عامل ایدرو،محسن صالحی نیا نشان می دهد که فاطمی امین هیچ تحرک و تلاشی از مسئول مستقیم صنعت خودروسازی کشور ندیده است که خود اقدام به نوشتن نامه و تاکید بر پیگیری ماجرا کرده است.با این حال و در عین تاکید و یادآوری مستتر در این نامه،همچنان جوابی داده نشده است.این اتفاق در حالی رخ می دهد که بی توجهی به دستور مافوق می تواند تبعات زیادی در پی داشته و به نوعی باعث تسری این امر در سایر ارگان ها ،سازمان ها و نهادهای زیر مجموعه وزارت صمت نیز بشود.به این معنی که وقتی یک سازمان مانند ایدرو،از دستور وزیر صمت به عنوان مافوق خود سرپیچی و بی توجهی کند و از این بابت نیز اتفاقی برایش رخ ندهد،سایرین نیز الگو برداری کردی و در عمل احتمال وقوع هرج و مرج در وزارت صمت بسیار بالا می رود.

به بیان ساده صالحی نیا نشان داده است که چندان کاری با امور و اوضاع این صنعت ندارد و ایدرو را به عنوان حیات خلوتی در نظر گرفته است که حکم بازنشستگی با عنوان و مزایای ریاست برایش صادر شود. در این شرایط مشخص نیست که فرد تا چه زمانی می خواهد از دستور وزیر صمت سرپیچی کرده و حادثه بهبهان را مانند خود به دست فراموشی بسپارد.اما در این میان یک نکته بسیار بسیار حائز اهمیت و توجه است؛نه مردم و خانواده های داغدیده موضوع را فراموش می کنند ونه بی توجهی نسبت به پیگری علت این حادثه از یادها می رود.راستی آقای صالحی نیا اگر عزیزان و نزدیکان خودتان در این حادثه به دلیل بازنشدن ایربگ ها و یا سوختگی جان خود را از دست می دادند،باز هم این چنین سکوت می کردید؟

منبع :خودروپلاس

انتهای پیام

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.