کد خبر : 10216
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 10:51

مازیاربیگلو؛ تلاش برای تطهیر و بازی با افکار عمومی

مازیاربیگلو؛ تلاش برای تطهیر و بازی با افکار عمومی

حوزه کاری خود را می‌شناسد. به تاثیرگذاری و اثر بخشی رسانه‌ها آگاه است. می‌داند چه زمانی و با چه موضوعی از انجمن متبوع خود دفاع کند و همیشه و همواره هم گرانی قطعه، بی‌کیفیتی و مسائل دیگر تقصیر دیگران است؛ صحبت از مازیار بیگلو است. دبیر انجمن قطعه سازان ایران.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، طی سال‌های اخیر صنعت خودرو همچنان درگیر مشکلات قدیمی خود بوده است؛ قیمت‌گذاری دستوری، بدهی خودروسازان و زیان آن‌ها به قطعه سازان از جمله مسائلی هستند که صنعت خودرو با آن درگیراست. قطعه سازان نیز به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده خطوط تولید در خط مقدم تولید خودرو قرار دارند.

نکته قابل توجه این است؛ شخصی مثل دبیر انجمن قعطه سازان می‌داند که چطور تطهیرسازی کرده و با مظلوم نمایی، توپ را در زمین دیگران بیاندازد. به عنوان مثال او در گفت و گو با یکی از رسانه‌های بزرگ کشور، در حالی که صنعت خودرو با اتهام‌های گوناگونی مواجه هست. با بازی خوانی قوی از جریان انتقادی روز تمام مشکلات را متوجه شواری رقابت می‌کند. بیگلو به خوبی می‌داند که گفت وگو را به کدام جهت هدایت کند.

در این مصاحبه در خصوص چرایی درخواست برای آزادسازی قیمت می‌گوید: «ابتدا باید اشاره کنم که یک مشکل اساسی که در قطعه‌سازی وجود دارد کمبود نقدینگی است و اینکه خودروساز توان برآوردن مطالبات قطعه سازان را ندارد. ریشه‌یابی که می‌کنیم می‌بینیم حجم زیادی از نقدینگی در قالب زیان از دست خودروساز خارج می‌شود. به قول قدیمی‌ها مرده‌ای در این گور نخفته است که سرش دعوا کنیم. دلیلش هم این است وقتی قیمت‌گذاری دستوری است و قیمت خودرو بالاتر از آن قیمت‌گذاری در می‌آید، گردش مالی خودرو ساز ما ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان منفی می‌شود؛

لذا قطعه‌سازی که بخش خصوصی است و در هیچکدام از این موارد هم نباید ورود پیدا کند، مطالبات خود را نمی‌تواند دریافت کند. این چالش ۱۰ سال است که وجود دارد. از سال ۹۰ قیمت‌گذاری شروع و اولین تأثیرات آن در سال ۹۲ و ۹۳ مشخص شد و واقعاً کمبود نقدینگی به چشم آمد و تضاد منافعی که بین خودرو ساز و قطعه ساز ایجاد شد به دلیل اینکه همه به این صراحت رسیدیم که مشکل، مشکل قیمت‌گذاری دستوری است.»

البته مازیاربیگلو می‌داند که چگونه از طریق رسانه با افکار عمومی بازی کرده و گاهی آن‌ها را از واقعیت دور کند. این بخش از یک مصاحبه دیگر با یک رسانه تخصصی را بخوانید؛ «نمی‌شود مدام به مردم گفت علت این مشکلات قیمت‌گذاری یا مسائل دیگر است. این مسائل به مردم ربطی ندارد که بخواهند ذهن‌شان را درگیر کنند، اما آن‌ها فقط چوب این بی‌تدبیری‌ای که ۱۰ سال است گریبان خودروسازی و قطعه‌سازی را گرفته است می‌خورند.

مازیاربیگلو در ادامه با اشاره به این که ریشه تمام این مسائل در قیمت‌گذاری دستوری نهفته است و اسم شورای رقابت یک مسئله انحرافی شده است می‌گوید: فرض کنید شورای رقابت فردا از این کار کنار گذاشته شد و سازمان حمایت جایگزین شود. بحث اصلی در خصوص نهاد قیمت گذار نیست، بلکه این روش قیمت‌گذاری است که اشکال دارد. قیمت‌گذاری به هر صورتی و در هر کالایی و در هر نقطه‌ای از دنیا که باشد، باعث ایجاد فساد، رانت، نارضایتی و تضعیف حقوق مصرف‌کننده می‌شود. مگر مسئله مرغ، تخم مرغ و یا ارز را با قیمت‌گذاری دستوری حل کرده‌ایم؟

در واقع، این روش در هر موردی به کار برده شود نتیجه‌اش همین می‌شود که الان به آن دچار شده ایم. در این میان، برای خودرو بدترین روش قیمت‌گذاری انتخاب شد؛ یعنی انتخاب قیمت بر پایه سال ۹۰.» در واقع تا اینجای بحث درست در همان مسیری حرکت می‌کند که در مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای قبلی به آن پرداخته است و در مذمت قیمت‌گذاری دستوری داستان سرایی کرده است. وی در ادامه همان مصاحبه می‌گوید: «: متأسفانه همچنان در حال بحث درباره معیارهای اقتصادی‌ای هستیم که روی قوانین اقتصاد حرکت نکرده است.

بنابراین پیشنهاد کردیم اگر تأکید بر قیمت‌گذاری و اصرار بر آن به بهانه و دلیل‌عدم انحصار و اجحاف در حق مردم وجود دارد، سازمان حساب‌رسی، بر مبنای قیمت تمام شده قیمت‌گذاری کند. در این پیشنهاد تأکید کردیم سازمان حساب‌رسی قیمت تمام‌شده خودروساز را بر مبنای هزینه‌هایی که قبول دارد تعیین کند، در واقع، براساس تخصص مهندسی سازمان حسابرسی، قیمت تمام‌شده را حساب کنند، یک سود متعارف حتا به صورت سبدی برای آن در نظر بگیرند.

چون ممکن است خودروی پرتیراژی که مربوط به قشر کم‌درآمد جامعه است را خودروساز با زیان بفروشد، اما یک خودرو که مثلاً تشریفاتی است و امکاناتی ویژه با قابلیت رقابت در بازار دارد را با قیمت بالاتر بفروشد.» در این بخش وی به راحتی با شناختی که از روانشناسی جامعه دارد به راحتی سعی می‌کند که یک پیشنهاد دیگر را القا کند.

این در حالی است که مشکل اصلی همان قیمت‌گذاری است و نهاد یا سازمان مذکور فرقی ندارد. به بیان دیگر مازیاربیگلو در ابتدای مصاحبه خود به این مساله که شورای رقابت یک نکته انحرافی است اشاره می‌کند اما در ادامه مخاطب را به مسری هدایت می‌کند که به نقطه دلخواه خودش برسند.

مازیاربیگلو؛ تلاش برای تطهیر و بازی با افکار عمومی
در واقع دبیر انجمن قطعه سازان مازیار بیگلو با این بازی سعی دارد که با ارائه اعداد و ارقام و بازی روانی با افکار عمومی و اعلام مسبب و دلیل وضعیت فعلی، راهی را انتخاب کند که برای او و سایر همفکرانش مناسب تشخیص داده شده است. به بیان ساده سازمان حسابرسی هم اگر قرار باشد بر اساس هزینه‌هایی که خود قبول دارد قیمت‌گذاری کند درست در مسیری حرکت خواهد کرد که پیشتر شورای رقابت در آن بوده است. بنابراین باید پرسید که چرا سازمان حسابرسی با توجه به نامی که دارد باید برای قیمت‌گذاری انتخاب شود.

آیا خودروساز و قطعه ساز نمی‌توانند اسناد و مدارکی که در نهایت قیمت‌گذاری را به سود آن‌ها رقم بزند، تهیه و تدوین کنند. از سوی دیگر باید به نکته دیگری اشاره کرد، وارد کردن بازیگر جدید به عنوان متولی قیمت‌گذاری. در واقع نام سازمان حسابرسی در زمانی مطرح شده است که مجلس و سازمان بورس به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا هستند، خودروسازان در پی آزادسازی قیمت و در این میان با افزوده شدن نام این سازمان، روند بررسی مرجع قیمت‌گذاری طولانی‌تر خواهد شد.

حال در این میان با طولانی‌تر شدن بررسی پرونده قیمت‌گذاری چه عایدی و نفعی حاصل خواهد شد، پرسشی است که دبیر انجمن قطعه سازان ایران، مازیاربیگلو باید به آن پاسخ بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.